Wie was Victor?

Bianca Rijsdijk 15 september 2019
Annabel Jonk (1976) is iemand die zelf graag in de schaduw staat, het gaat tenslotte om het boek. Ze is geïnteresseerd in de schaduwzijde van de menselijke psyche en haar dilemma's. Ze schreef met Desalnietbemind haar debuut.

Martha komt na de dood van haar man erachter dat Victor een aantal schriften heeft volgeschreven over zijn schooljeugd. Bovendien ontdekt ze dat hij een buitenechtelijke relatie had.
Ze gaat op onderzoek uit om er achter te komen met wie ze nu eigenlijk was getrouwd. Was hun relatie niet genoeg voor hem en waarom weet zij niets van zijn slechte tijd op de jongensschool?
Haar zoektocht leidt langs oude jeugdvrienden, artsen etc. Het is een moeilijke zoektocht met beladen gesprekken en vol emotionele (vaak ondoordachte) acties.
Gelukkig heeft Martha een beste vriendin, Sophia, die een iets andere kijk op het leven heeft en haar regelmatig ergert maar ook helpt met haar raad en inzichten.
'Onze huwelijken gaan niet stuk omdat ze zo verschrikkelijk slecht zijn, maar omdat ze niet overstijgend perfect zijn.'

Het boek is onderverdeeld in 22 hoofdstukken en is makkelijk te lezen. Juist door tot het einde toe niet alles prijs te geven blijf je verlangen naar meer. Als lezer kun je met moeite het boek wegleggen tijdens het lezen.

Jammer is dat na de laatste bladzijde het boek wel makkelijk weg te leggen is en het hele verhaal niet echt blijft hangen.

Meer recensies van Bianca Rijsdijk