Voor iedereen toegankelijk

Bianca Rijsdijk 15 maart 2020
Lisanne van Sadelhoff (1989) is journalist, einderedacteur van de Volkskrant en vaste columnist van het AD Utrechts Nieuwsblad en Flair.
Nadat haar moeder overleed besloot ze een boek te schrijven over haar leven met vooral downs en veel te weinig ups vanaf de diagnose tot 2 jaar na het overlijden.
Je bent jong en je rouwt wat is een bijzonder boek dat je meeneemt in het rouwproces van Lisanne. Het is een boek vol verdriet, medelijden, schuld, pijn, jaloezie en toch ook humor.

'Toen ik als kleuter vroeg waar ik vandaan kwam, zei mijn moeder altijd dat ik uit de bloemkool kwam.
....en ik vroeg me wel eens af of ik bij het snijden van een bloemkool de geboorte van een ander kind zou tegengaan.'

Lisanne is eerlijk over wat ze voelt; jaloezie naar vriendinnen met een moeder, boos over zogenaamde goede adviezen, haar verdriet, alles passeert de revue.
Ze beschrijft haar therapiesessies waarin haar onder andere wordt geleerd dat ze mag toegeven aan verdriet, ze mag huilen op elk moment wanneer dat nodig is en ze boos mag zijn.

Het boek is ingedeeld in korte hoofdstukken die elk beginnen met een 'advies' die de meeste mensen geven om te proberen het rouwproces te vereenvoudigen. Maar zoals we kunnen lezen en bedenken is elk rouwproces uniek, iedereen rouwt anders en de één heeft meer tijd nodig dan de ander. Gelukkig voor Lisanne bleven haar goede vriendinnen haar trouw, ze bleven naar haar luisteren en haar aandacht geven omdat zij nu te maken hebben met Lisanne 2, een jonge vrouw, hun vriendin die zichzelf weer moet zien te vinden na een vreselijke gebeurtenis.
Lezend door het boek zien we dat Lisanne tot veel inzichten komt;
'Ze was haar leven al kwijt voordat ze dood was'
om uiteindelijk na een hele moeilijke periode de volgende gedachte te hebben;
'Ik dacht niet meer aan mijn moeder omdat ze dood was, maar omdat ze had geleefd.'

Je bent jong en je rouwt wat is een prachtig boek dat voor iedereen toegankelijk is, voor de mensen die rouwen maar ook voor hun omgeving.

Meer recensies van Bianca Rijsdijk