Spannende roman die een tikje afwerking mist

Bonnie 26 mei 2020
Dankzij Thrillers&More en uitgeverij Ellessy mocht ik deelnemen aan de Leesclub over De Orde van Karin Kallenberg en Dimitri van Hove. Bedankt!

De Orde draait om 3 hoofdpersonen. Jeroen is een alleenstaande vader. Zijn dochter Maartje is ernstig ziek en heeft een dure behandeling in Amerika nodig. Jeroen probeert het geld daarvoor bij elkaar te krijgen met zijn werk en steekt ook regelmatig een hand in de kassa of in de tassen van zijn klanten. Efraïm is de oprichter van De Orde. Hij eist strikte gehoorzaamheid en maakt handig gebruik van pressiemiddelen en groepsdruk om zijn Orde onder controle te houden. Zelf heeft hij echter ook een aantal demonen die hem niet met rust laten. Amber is net 18 en van pleeggezin naar pleeggezin naar groepshuis gegaan. Als ze door iemand van De Orde wordt benaderd, lijkt dit de oplossing voor al haar problemen. Als Vader echter een regelrechte psychopaat blijkt te zijn, beseft ze dat haar problemen pas net zijn begonnen.

Lukt het Jeroen om genoeg geld bij elkaar te krijgen voor Maartje’s behandeling? Weet Amber te ontsnappen aan Vader? En hoe denkt Efraïm zijn steeds opstandiger wordende vrouw in bedwang te houden?

Het steeds wisselen van perspectief tussen Efraïm, Amber en Jeroen zorgt ervoor dat er vaart in het verhaal blijft. Ook blijft het boek hierdoor eigenlijk continu spannend. De hoofdstukken zijn duidelijk aangegeven.

De personages blijven wat oppervlakkig. Er is weinig tot niets bekend over wat er gebeurd is voor de start van het boek. Bij de start van het boek lijkt er te zijn gekozen voor vrij standaard personages met een standaard achtergrond. Tijdens het verhaal maken de personages echter wel een mooie ontwikkeling door, die in sommige gevallen behoorlijk verrassend is. Dit maakt de personages interessanter.

Ook de informatie over de Romeinse cultuur en hun geloof in de Numina blijft wat oppervlakkig. Hier had zeker meer mee gedaan kunnen worden.

Vaak lijkt het alsof beïnvloeding vanuit een sekte gebeurt door 1 zeer charismatisch iemand. De Orde laat mooi zien dat er een hele machinerie van mensen betrokken is bij het werven van nieuwe leden. Door pressiemiddelen en groepsdruk zorgen de leden van De Orde er ook zelf voor dat ze elkaar onderdrukken en Vader blijven gehoorzamen.

Het verhaal verloopt chronologisch, zonder grote tijdsprongen of flashbacks. De zinnen zijn eenvoudig, middellang en er worden nauwelijks lastige woorden gebruikt. De gebruikte Romeinse termen worden altijd uitgelegd.

Het einde voelt wat afgeraffeld aan en laat veel vragen open. Niet alles hoeft altijd voorgekauwd te worden, maar iets meer was hier wel fijn geweest.

De kwalificatie tragikomedie lijkt niet helemaal te passen en wekt verwachtingen die niet uitkomen. Spannende roman is wellicht een betere benaming.

Spanning: 3
Plot: 3
Leesplezier: 4
Schrijfstijl: 3
Originaliteit: 4
Psychologie: 3

Ik geef ‘De Orde’ van Karin Kallenberg en Dimitri van Hove 3 sterren.

Meer recensies van Bonnie