Prachtig jeugdboek voor (bijna) alle leeftijden.

Bonnie 30 januari 2022
In ‘Toen de wereld nog van ons was’ volg je als lezer de levens van 3 vrienden; Max, Leo en Elsa. Al van jongs af aan zijn ze beste vrienden en onafscheidelijk. Wanneer ze de 10e verjaardag van Leo vieren en met z’n drieën hoog over Wenen uitkijken in het reuzenrad, beseffen ze nog niet dat hun levens heel snel zullen veranderen.

‘Ik kon niet eens praten. Ik was te bang dat een deel van mijn blijdschap naar buiten zou glippen als ik mijn mond open zou doen, en ik wilde er niets van verliezen.’

Het is 1936 en de sfeer in Europa slaat snel om. In Duitsland is Hitler aan de macht en in Oostenrijk gaan veel stemmen op om zich bij Duitsland aan te sluiten. Leo en Elsa zijn Joods, de vader van Max sluit zich aan bij Hitler. Elsa’s ouders zijn bang, die van Leo denken en hopen dat alles nog mee zal vallen en de druk op Max van zijn zeer autoritaire vader wordt steeds groter. Hoe gaan de 3 vrienden om met de verschillen die hen steeds meer lijken te definiëren en in kampen verdelen?

‘Het enige wat er echt toe deed, was dat, toen hij en zijn vrienden even later samen op de boot sprongen en samen de stad aan zich voorbij zagen trekken, de band van hun vriendschap zo diep en breed voelde als de Donau zelf.’

Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, verliezen ze elkaar uit het oog. Max moet met zijn vader mee naar München. Leo en zijn moeder vluchten naar Engeland en Elsa komt in een concentratiekamp terecht. Lukt het Max, Leo en Elsa om contact te houden en elkaar – en zichzelf- niet te verliezen?

‘Wat wil jij doen als je later groot bent? Leven.’

Het boek wordt door de uitgever young adult genoemd, maar is qua schrijfstijl en beleving gericht op een iets jongere doelgroep, ongeveer 12+. In het begin is de schrijfstijl vrij jeugdig. Naar mate de kinderen in het boek opgroeien en dingen meemaken, worden hun gedachten volwassener en dat geldt ook voor de schrijfstijl.
Het boek is chronologisch opgebouwd met korte hoofdstukken, waarbij je tussen de 3 kinderen switcht. Hierdoor kun je je als lezer goed inleven in alle 3 de verhaallijnen. Je leert de kinderen kennen en ziet hoe ze zich ontwikkelen. Je leeft met ze mee. Dit geeft het boek diepgang en houdt het spannend.

‘Toen de wereld nog van ons was’ is een prachtig boek dat absoluut kan bijdrage aan kennis over en begrip van de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast kan het ook gebruikt worden om een gesprek te starten over hoe je beïnvloed kunt worden en dingen als ‘erbij willen horen’ en ‘groepsdruk’.

‘Wat is veiligheid waard als we niet vechten om die te behouden?’

Spanning: 4
Plot: 5
Leesplezier: 5
Schrijfstijl: 4
Originaliteit: 4
Psychologie: 5
Ik geef ‘Toen de wereld nog van ons was’ van Liz Kessler 5 sterren.

Meer recensies van Bonnie