spannende roman met interessante personages.

Bonnie 01 juni 2020
Katrien is een schrijfster die kampt met een writers-block. Via een collega wordt ze gewezen op de mogelijkheid een schrijfcursus te gaan geven in de gevangenis. Katrien neemt de mogelijkheid aan onder het mom van ‘goed’ willen doen, maar hoopt er ook de weg uit haar writers-block te vinden.

In de gevangenis maakt Katrien kennis met Luc, Yahya, Jerrol, Eric en enkele andere gedetineerde. Ze bewondert de manier waarop zij, vaak meedogenloos eerlijk, over hun leven en zichzelf schrijven. Wanneer Katrien één van de gevangen ontmoedigt verder te gaan met zijn eigen boek zet ze daarmee de verhoudingen binnen de groep op scherp.

Wat is Katrien’s relatie tot de geheimzinnige Luc? Waarom ontmoedigt ze één van de gevangen om verder te gaan met zijn boek? Welke gevolgen heeft dit voor de groep? En voor Katrien? Is zij in staat zichzelf te ‘herontdekken’ en weer te gaan schrijven?

‘Maar om eerlijk te zijn; mijn herinneringen raken uitgewerkt, ik kan er steeds minder op teren, alsof ik ze heb opgebruikt in al die jaren. ‘ – blz. 18

Otten schrijft met vaart. Middellange zinnen, zonder moeilijke woorden. Het wisselen van perspectief tussen Katrien en Luc houdt de spanning in het verhaal. ‘Eén van ons’ is geen thriller, maar doordat je steeds wilt weten hoe iemand gaat reageren op een actie van één van de anderen, zit er wel spanning in.

De personages zijn realistisch beschreven. Niet zwart / wit. De hoofdpersonen krijgen een mooie diepte mee. Je krijgt het gevoel hen te kennen, ondanks dat je als lezer niet zo heel veel over hen te weten komt. Otten laat op een mooie manier zien hoe ieder van hen weer anders omgaat met de beperkingen (en de mogelijkheden) van de gevangenis.

Het boek daagt ook uit tot nadenken. Hoe zit het eigenlijk met ons rechtssysteem? Wat vind ik ervan? Wat kan beter? Wat gaat al goed? Wat is ‘eerlijk’?

Belangrijke thema’s zijn o.a. vrijheid en het ontbreken daarvan. Wanneer ben je nu echt vrij? En hoe ga je met die vrijheid om. Andere thema’s zijn tijd en hoe het verlopen hiervan beleefd wordt, het gevangenisleven, jaloezie en acceptatie.

Spanning: 3
Plot: 4
Leesplezier: 5
Schrijfstijl: 4
Originaliteit: 4
Psychologie: 4

Ik geef ‘Eén van ons’ van Christine Otten 4 sterren.
Ik ben zeker van plan om meer van haar te gaan lezen.

Meer recensies van Bonnie