In hoeverre kun je opnieuw beginnen?

Bonnie 26 juni 2023
Het boek is geschreven vanuit de hoofdpersoon Eric. Eric kijkt terug op zijn leven en dan vooral op de vrouwen die daar een rol in gespeeld hebben. Hij besluit dat hij een burn-out voor een dag heeft en gaat niet naar zijn werk op de Krant. Al snel wordt duidelijk dat hij wacht op 'de' mail. Er zit een kantelpunt in zijn leven aan te komen. Waar heeft dat precies mee te maken?

In het 1e stuk van het boek blijven de personages allemaal oppervlakkig. Ook Eric zelf. Het voelt langdradig aan. Er wordt ergens naartoe gewerkt, maar het blijft lang onduidelijk wat dat dan is.

In het 2e en 3e deel wordt het boek veel gelaagder. Als lezer zie je Eric worstelen met een midlife crisis. Hij wordt overbodig bij de krant waar hij werkt. Ook #metoo doet zijn intrede. Hoe gaat hij om met de veranderingen in zijn leven die eraan zitten te komen? En hoe betrekt hij zijn vrouw Anna daarbij? Vanaf dit punt werd ik veel meer het boek ingetrokken. Als lezer wil je weten wat er allemaal gebeurd is en nog gaat gebeuren. Je raakt betrokken. Jammer dat dit in het 1e deel niet zo was.

Het boek is geschreven met zeer korte hoofdstukken. Het lijken losse plukjes tekst, maar het vormt toch een samenhangend geheel. Juist deze manier van vertellen, laat mooi zien hoe Eric's gedachten zich vormen en af en toe met hem op de loop gaan. Je ziet Eric worstelen met zijn gedachten en eerder gemaakte keuzes.

‘Ook ongeschreven woorden prenten zich in onze geheugens. Ook onuitgesproken zinnen blijven hangen.’

Belangrijke thema's in het boek zijn; onvruchtbaarheid en levende rouw, burn-out, midlife crisis, overspel en metoo. Wat uiteindelijk allemaal leidt tot de vraag; in hoeverre kun je opnieuw beginnen?

‘Wat als de ellende die we samen hebben doorgemaakt zo lelijk is dat we niet meer verder kunnen? Wat als het waar is? Dat herinneringen levens kunnen breken.’

Het einde van het boek laat veel vragen open. Enerzijds past dit bij het boek, anderzijds had ik als lezer toch graag iets meer ingevuld gezien. Het is een boek dat je aan het denken zet. Het blijft nazinderen.

Spanning: 3
Plot: 3
Leesplezier: 2
Schrijfstijl: 3
Originaliteit: 3
Psychologie: 4

Ik geef ‘Tijdontkenner’ van Ilse Ceulemans 3 sterren.

Meer recensies van Bonnie