bedrogen liefde in een wirwar van personages

Bonnie 06 augustus 2019
Wanneer Martha’s man Victor plotseling overlijdt, staat haar hele leven op zijn kop. Als ze op zijn begrafenis ziet dat een andere vrouw rozen bij zijn graf achterlaat, ontstaat het vermoeden dat hij vreemd ging. Ze gaat op zoek in zijn spullen en vindt schriften waarin hij sinds een tijdje zijn jeugdherinneringen opschreef. Langzaam maar zeker krijgt Martha een beeld van zijn lagere schooltijd, gedomineerd door een sadistische leraar. Eén voor één zoekt ze zijn jeugdvrienden op; Oscar, Floris, Peter, Hans en Robin.

‘Your secret is your prisoner. If you let it go, you become its.’ – H.C. Andersen – blz. 7

Direct krijgt Martha het gevoel dat ze iets voor haar achterhouden. Gaat dit om een minnares? Of is hier meer aan de hand? Martha blijft wroeten en dat leidt haar naar wat een spannende climax had moeten zijn, maar helaas een ongeloofwaardig slot is. Het boek is nergens echt spannend. Geen thriller en ook geen roman. Dat kan een mooi ‘out of the box’ boek opleveren, maar dat is bij Desalnietbemind niet gelukt.

Naast het slot is ook de zoektocht van Martha ongeloofwaardig. Martha beperkt zich steeds weer tot het lezen van een piepklein stukje in het schrift voor ze weer op onderzoek uitgaat en mensen gaat confronteren. Het is toch veel logischer om eerst het hele schrift te lezen en te zien wat Victor er zelf over te vertellen heeft?

Wel lukt het Jonk om de gevoelens van rouw en verdriet van Martha mooi neer te zetten. Ook haar verwarring en woede naarmate de zoektocht vordert zijn mooi en geloofwaardig weer gegeven.

‘Rouwen is keihard werken, zeker in een wereld waar verdriet ongeriefelijk is en niet te lang mag duren.’- blz. 147

Jonk voert een wir war aan personages op, sommige komen maar heel even aan bod en lijken geen betekenis te hebben voor het verhaal. Dit maakt het boek af en toe wat verwarrend. Verder leest het vlot. Jonk gebruikt korte hoofdstukken en korte, eenvoudige zinnen.

Naast de vele personages komen er ook veel thema’s in het boek terug. Ook hier worden sommige kort aangeroerd en verder niet meer behandelt (de anorexia van Martha). Jammer! Al met al lijkt het erop dat Jonk te veel in Desalnietbemind heeft willen stoppen en doet juist daarmee het boek eigenlijk tekort.

Spanning: 2
Plot: 2
Leesplezier: 2
Schrijfstijl: 4
Originaliteit: 2
Psychologie: 2

Ik geef ‘Desalnietbemind’ van Annabel Jonk 2 sterren.
Ik heb het boek voor de Hebban Debuutprijs lezersjury beoordeeld met een 4.

Meer recensies van Bonnie