een mooie start voor nog heel veel meer avonturen van Amari

Bonnie 15 april 2021
Ik mocht ‘Amari en de Nachtwachters’ lezen en recenseren voor uitgever HarperCollinsHolland. Bedankt!

Amari Peters is 12 jaar en is eenzaam. Haar vader liet het gezin in de steek toen ze nog klein was. Haar moeder werkt driedubbele diensten in het ziekenhuis en het ergste van alles......haar lieve en slimme grote broer Quinten is sinds een half jaar vermist. Amari woont in The Woods, een achterstandswijk. Ze gaat met een beurs naar een goede school aan de andere kant van de stad. Ze wordt veel gepest. Amari is niet alleen arm, maar ook nog eens zwart op een overwegend witte school. Wanneer het pesten een stap verder gaat en de meisjes zeggen dat Quinten vast dood is, verliest Amari haar zelfbeheersing. Ze wordt van school gestuurd en heeft totaal geen zelfvertrouwen meer over.

Dan ontvangt ze een vreemd bericht; in de kamer van Quinten ligt een pakketje voor haar. In zijn kast vindt ze een geheimzinnige, tikkende koffer, met daarin een uitnodiging voor een test bij het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken. Ze heeft geen idee wat dit te betekenen heeft, maar voor het eerst in lange tijd heeft ze een aanwijzing over waar Quinten kan zijn. Ze volgt de aanwijzingen in de brief op en ontdekt dat er naast de gewone wereld een hele bovennatuurlijke wereld bestaat. Amari is vastbesloten erachter te komen wat er met Quinten is gebeurd, maar dat is lastig als haar leeftijdsgenoten háár als een bedreiging zien en haar eigen bovennatuurlijke talent bovendien hartstikke illegaal blijkt. Hoe kan ze de test van het Bureau doorstaan? Wie kan ze vertrouwen in de zoektocht naar Quinten? Kan haar talent haar helpen om weer vertrouwen in zichzelf te krijgen?

‘Ben je er klaar voor?’ ‘Ik denk het wel,’ zeg ik. Agent Magnus grijnst. ‘Dat betwijfel ik ten zeerste.’
Blz. 51

Het boek is geschreven in de ik-persoon vanuit Amari. Hierdoor leer je haar goed kennen en kun je je gemakkelijk in haar inleven. Het boek speelt zich voornamelijk af bij Amari thuis en in het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken. De schrijver, B.B. Alston, is er goed in geslaagd om deze plekken levendig te beschrijven zonder dat de beschrijvingen langdradig worden.

Dennenbomen met een laag sneeuw erop groeien zo uit de vloer en in de ruimtes tussen de tafels vol brandende kaarsen staan gigantische ijssculpturen van dansende pinguïns en lachende ijsberen. Blz. 93

‘Amari en de Nachtwachters’ is een fantasy jeugdboek. De zinnen zijn eenvoudig en niet al te lang. De hoofdstukken zijn redelijk kort. De hoofdpersonen zijn jong. De belangrijkste thema’s zijn pesten en anders zijn. Dit sluit mooi aan bij de doelgroep en wordt door Alston op diverse manieren belicht. Amari is een meisje wat op zoek is naar wie ze is en wie ze wil zijn. Ook dit sluit mooi aan bij de doelgroep.

Ik zie die gezichten nog steeds naar me kijken met blikken vol haat, alleen maar omdat ik anders ben.
Blz. 191

Hoewel er raakvlakken zijn met bijvoorbeeld Harry Potter en Percy Jackson vond ik het bureau voor Bovennatuurlijke Zaken leuk en origineel uitgewerkt. Ik was net als Amari iedere keer weer benieuwd hoe een afdeling eruit zag als de liftdeuren opengingen.

‘Amari en de nachtwachters’ is het eerste jeugdboek van B.B. Alston. Ik heb het met veel plezier gelezen. Wat mij betreft was dit een mooie start voor nog heel veel meer avonturen van Amari.

Spanning: 4
Plot: 3
Leesplezier: 5
Schrijfstijl: 4
Originaliteit: 3
Psychologie: 4

Ik geef ‘Amari en de Nachtwachters’ van B.B. Alston 4 sterren.

Meer recensies van Bonnie