Jelena wil heel graag extra zakgeld verdienen en is heel blij dat ze als babysitter op peuter Maeve mag passen. Op haar eerste avond als oppas geniet ze van haar baantje. In de loop van de avond krijgt ze echter een berichtje van Jordy, haar klasgenoot waar ze een grote crush op heeft. Hij nodigt haar uit om mee op stap te gaan. Aanvankelijk laat ze weten dat dit niet lukt, maar dan beseft ze dat dit haar grote kans is om Jordy’s vriendinnetje te worden. Ze besluit om toch even langs te gaan. Maeve kan toch wel eventjes meegaan?
Maar eens ze ter plaatse is, krijgt de vriendengroep van Jordy ruzie met een andere groep. Het komt tot een gevecht en daarbij loopt het helemaal mis.

‘De babysitter’ is een novelle met de jeugd als doelgroep. Dit merk je niet alleen aan de inhoud, waarvan het thema heel erg aansluit bij de leefwereld van de jeud, maar ook aan de schrijfstijl. Het taalgebruik is afgestemd op jongeren en ook de zinsbouw maakt het vlot leesbaar.
De plot van het verhaal is mooi opgebouwd. Je voelt de trots van Jelena dat ze de verantwoordelijkheid krijgt over een peuter en ze gaat hier ook erg liefdevol mee om. Je kan duidelijk haar redenering volgen die haar tot een foute keuze leiden. Het geheel komt realistisch over. De spanning in het verhaal loopt op in stijgende lijn en neemt je als lezer mee in de onzekerheid van Jelena. Mooi beschreven. Ik vind deze novelle zeker een aanrader voor de jeugd en young adult fans.

Meer recensies van Booksanddreamz