Een heerlijne cosy fantasy!

Van Zomer & Keuning mocht ik als een van de eersten Legendes & Lattes alvast lezen en daarmee trap ik vandaag de blogtour af! Ik had op bookstagram al heel veel mensen over dit boek gehoord, dus ik was ontzettend nieuwsgierig geworden naar deze 'cozy fantasy'.

Eerlijk: ik wist echt niet wat ik van dit verhaal moest verwachten. Ik denk niet dat ik al eerder een cosy fantasy heb gelezen, dus hoe zo'n verhaal precies in elkaar zou steken was voor mij onbekend. Dit boek start in een actie-scene waarin we Viv en haar vrienden leren kennen. Al snel wordt duidelijk dat dit haar laatste bloederige slachtpartij zal zijn, om het zo maar even te noemen. Met een en al mysterie voor de lezer, gaat ze op pad naar een voor haar specifiek doel: de plek vinden waar het allemaal moet gebeuren. En op die plek start Viv haar fantastische koffiezaak.

Oh, ik krijg helemaal weer een glimlach op mijn gezicht als ik eraan denk hoe alle personages stuk voor stuk worden geïntroduceerd. Volgens mij heb ik ook nog nooit een boek gelezen waarin de hoofd -en bijpersonen geen mensen zijn, maar allerlei bijzondere wezens. Daar moest ik even aan wennen, maar met zulke leuke karakters wen je daar heel snel aan.

Viv is echt zo'n leuke, lieve en wat onzekere ork-vrouw. Je hebt als lezer niet lang nodig om haar in je hart te sluiten. Al snel maakt ze kennis met Cal, een kleine maar hardwerkende bootmaker die haar graag helpt met renoveren. Het is een man van weinig woorden, maar dat maakt zijn maniertjes des te leuker. Na Viv's oproepje dat ze een medewerker zoekt, ontmoeten we de succubus Tandri. Tandri is echt heel leuk, zegt precies wat ze denkt, en is het creatieve brein in dit verhaal. Tot slot wordt het team compleet met ratkin Thimble, die ervoor zorgt dat je dit hele boek lang zin hebt in kaneelbroodjes, croissantjes, zoete koekjes, en wat dan ook.

Legendes & Lattes is een heel fijn, rustig verhaal - het is echt heel beeldend en gezellig geschreven. Je ziet de koffietent langzaam succesvol worden met behulp van een ontzettend leuke groep vrienden. Toch wordt dit verhaal geen moment saai. Er is namelijk een heel speciale reden waarom Viv het geluk heeft en haar koffietent zo'n succes is en ze de fijne personen om zich heen heeft verzameld... wanneer een oude bekende hier lucht van krijgt, wil hij er namelijk alles aan doen om Viv van dit geluk te ontdoen. Deze wending maakt dat het boek telkens weer een kleine spannende wending krijgt, er toch nog wat avontuur in zit, en het zorg ook voor meerdere humoristische momenten.

Dit boek was zo anders dan ik had verwacht, maar ik heb er echt zo veel van genoten. Dit is echt het boek wat je wil lezen als je op zoek bent naar een fijne rustige fantasy, helemaal ondergedompeld in de sfeer van koffie, lekkers en een flinke vleug magische sprinkels. Dit boek is heel hoog binnengekomen op mijn favorieten-lijstje en ik hoop dat jij, net als ik, heel binnenkort ook zult gaan genieten van Viv en haar vrienden. Ik heb dit boek in mijn hart gesloten en kan niet wachten op meer boeken van Travis Baldree!

Meer recensies van Booksandsparkles