Een griezelboek vol met spannende griezelverhalen

Ik heb voor uitgeverij Zilverspoor 2 jeugd/griezel boeken mogen lezen. Vandaag deel 1 van de serie ‘De Gruweltoren’.

Deze serie doet me een beetje denken aan de Kippenvelserie en de verhalen van Paul van Loon.
Vroeger heb ik die boeken echt verslonden dus was dan ook erg benieuwd naar ‘De Gruweltoren’.

In ‘De Gruweltoren’ worden tien kinderen uitgekozen om een workshop “griezelverhalen schrijven” te volgen bij de mysterieuze schrijver Klijf Blaffer, die op de bovenste verdieping van een leegstaand flatgebouw woont.

Eén van hen is Kaat, zij is een grote fan van Klijf en droomt ervan om later, net als hij, beroemd te worden met haar griezelverhalen. Samen met de anderen leert ze van Klijf de kneepjes van het vak.

Elk kind schrijft een verhaal volgens één van de tien griezelgeboden. Maar wat is er toch aan de hand met Klijf Blaffer en wat is toch dat rare gekrijs dat ze de hele tijd horen?

Je volgt het verhaal door de ogen van Kaat, een stoer meisje die goed weet wat ze wil en dat is later een griezelboekenschrijfster worden. Daarnaast bestaat het verhaal uit 10 korte verhalen en dat zijn de verhalen die de kinderen tijdens de workshop schrijven of misschien wel zelf hebben beleefd??

Het plot van het verhaal is zeker verrassend te noemen! Je merkt het hele verhaal wel dat er iets niet helemaal klopt, maar dit was geniaal bedacht! Wel blijf je als lezer met vragen achter, maar wie weet wordt dat in deel 2 duidelijker.

De verhalen hebben een goede spanning en zijn goed te lezen voor kinderen vanaf 10 jaar.

De schrijfstijl is lekker vlot, goed te volgen en de gebeurtenissen volgen elkaar snel op. Hierdoor is het geen moment saai te noemen. Ook is er een goede balans tussen de griezelverhalen en de leuke, grappige momenten in het verhaal. Hierdoor wordt het niet te spannend om te lezen.

Het leuke van ‘De gruweltoren’ is dat je zelf tijdens het lezen tips meekrijgt hoe je nou het beste een griezelverhaal kan schrijven. Leuk gedaan op deze manier!

Meer recensies van Bookstagram_ilona