Bryan las: Linda Jansma - In eigen hand

Voor mij persoonlijk was dit de eerste kennismaking met Linda Jansma. Hier thuis leest Veronique normaal de boeken van haar hand. Zo las ze onder andere ‘In naam van de vader‘. Aangezien ze altijd echt enthousiast was over deze auteur, wilde ik het ook graag zelf ervaren. Ik kan jullie nu al vertellen dat ik blij verrast ben.

Toen ik begon met lezen merkte ik al snel dat dit echt een boek voor mij was. ‘In eigen hand’ start rustig en je leert de personages stuk voor stuk kennen. Ook kom je er al snel achter dat Nikki Benjamins, het hoofdpersonage, recht door zee is, bikkelhard en erg eigenwijs is. Vooral van dit laatste kan ik altijd erg genieten. Als een hoofdpersonage deze drie eigenschappen heeft zit het, meestal, wel goed. Zo ook in dit boek.

Het verhaal wordt verteld vanuit Nikki Benjamins. Dit zorgt ervoor dat ik het gevoel had dat ik, tijdens haar onderzoek, over haar schouder mee kon kijken. Op deze manier kreeg ik al snel een band met het hoofdpersonage.

De beeldende schrijfstijl die Jansma hanteert zorgen ervoor dat ik me op sommige momenten echt in het Amsterdamse straatbeeld waande. Ook merkte ik dat ik constant verder wilde lezen en de, niet al te lange, hoofdstukken lenen zich hier erg goed voor.

Met ‘In eigen hand’ heeft Jansma het startschot gelost van een nieuwe serie rondom Nikki Benjamins. Persoonlijk ben ik erg nieuwsgierig naar het verloop van deze reeks, want ik denk dat er nog genoeg spannende avonturen te beleven zijn met dit hoofdpersonage.

Ik ben echt fan van Nederlandse en Vlaamse thrillers en detectives. Eigenlijk moet ik me schamen dat ik nog niks van deze auteur gelezen had. Maar ik weet zeker dat dit na het lezen van ‘In eigen hand’ veranderd en dat ik nu een stuk sneller een boek van haar hand op zou pakken.

‘In eigen hand’ is voor mij een thriller met alleen maar pluspunten. Laat deel twee in deze reeks maar komen!

Deze recensie is eerder verschenen op Koukleum.nl.

Meer recensies van Bryan van De Koukleumpjes