Deze verfilming zou ik zeker willen zien.

Carin 29 juni 2020
Drie uur van Rosamund Lupton
Een terroristische aanslag op een vrije school in Engeland. Een beeldend geschreven verhaal over deze aanslag. Wie zijn de slachtoffers en wie is dader en wat is de reden van deze aanslag.
Op een ochtend herkent Rafi een zelfgemaakte bom, in het bos op weg naar school. Door zijn trauma, opgelopen tijdens de oorlog in Syrië, gelooft niet iedereen wat hij heeft gezien. Maar al gauw wordt deze nachtmerrie werkelijkheid voor de leraren en schoolkinderen.
Een groep zit veilig in het theater, ze oefenen Shakespeares Macbeth.
Een groep kleine kinderen zit vast in het boetseerlokaal. Ze kunnen geen kant op.De dader staat voor hun lokaal. Een andere groep leerlingen zit in de bibliotheek. Hannah is een van die leerlingen. Zij verzorgt de leraar die net is neergeschoten door een van de daders. In tussentijd loopt Rafi alleen door de sneeuwstorm in het bos. Hij zoekt zijn kleine broertje Basi. Maar door de harde wind en sneeuw hoort en ziet hij zo weinig, maar soms lijkt het alsof hij iemand hoort. Hij rent snel verder, want de dader kan hem volgen. Of verbeeld hij het?

Aan de andere kant lees je het verhaal van ouders die in een sportzaal zitten te wachten op nieuws. Zo ook Beth, zij wacht vol spanning tot ze iets hoort van haar zoon Jamie. De politie probeert de juiste manier te vinden om de daders uit te schakelen voordat de bom ontploft. En daarvoor moeten ze de daders identificeren en begrijpen wat hun bedoeling is. Het is een race tegen de klok waarbij de politie te maken heeft met en uiterst slimme dader, die klaar is om een bom te laten ontploffen.

Een boek waarbij snel afgewisseld wordt tussen personages. Bijzonder de manier waarop een ieder met deze enorme stress van terreur omgaat: het theater gaat door met oefenen, in het boetseerlokaal gaan de kleine kinderen kleien. ‘Drie uur’ heeft een super spannend onderwerp: een terroristische aanslag op een school.
En toch kon het boek mij niet ‘pakken’. Ik zag het steeds voor me, als een film. Maar het greep mij niet. Enorme gebeurtenissen werden vlak beschreven. De dader die heen en weer liep door de gang en bij de deur stopte, maar er gebeurde niets. Misschien miste ik de verhaallijn van de dader(s).
Mocht het boek verfilmd worden dan wil ik het zeker zien!
Helaas niet mogelijk om 3,5 sterren te geven.

Meer recensies van Carin