Een echte Scandinavische thriller inclusief meeslepende verhaallijnen, plotwendingen en ontknoping!

Carla Kooijman 28 januari 2024
De stille vogel

In dit derde deel van de serie volgen we John Adderley verder in zijn leven. Deze voormalig FBI-agent is intussen rechercheur bij de politie in Karlstad en dat is niet zonder reden. Zijn leven is één groot geheim, waar maar weinig mensen van op de hoogte zijn en dat is maar beter ook. Hij doet zijn best om gewoon door te leven, al valt dat lang niet altijd mee. Hij heeft de zorg voor zijn nichtje op zich genomen, maar zelfs dat nichtje weet niet beter dan dat hij een betrokken agent is die haar tijdelijk opvangt. Dat er onmiskenbaar een echte band is tussen de twee blijkt later pas goed.

Wanneer er een menselijk bot gevonden wordt in een vogelnest ontstaat er grote opschudding in het Zweedse dorpje. Dertig jaar geleden is de Brodin-tweeling op raadselachtige manier verdwenen; het ene moment waren ze nog gezien in de speeltuin, het andere moment waren ze onvindbaar. Zou dit bot van één van de twee jongens zijn? En hoe komt het dan dat dit ineens nu verschijnt na al die jaren?

De perspectieven wisselen geregeld en zo krijgen we inzicht in hoe het onderzoek naar de verdwijningszaak uit het verleden inpact heeft op meerdere personages in het heden. Maar dat niet alleen, er zijn verschillende verhaallijnen die in eerste instantie niet veel met elkaar te maken lijken te hebben maar die uiteindelijk toch mooi ‘in elkaar schuiven’. Het hoofdpersonage, John Adderley, is wel een interessant personage, maar dat komt ook door zijn geschiedenis in de voorgaande delen. In De stille vogel is het in mijn beleving niet eens het meest boeiende personage, dat zijn er eigenlijk wel meer waaronder bijvoorbeeld Beatrice en Ariya.

Natuurlijk gaat het erom of de zaak opgelost kan worden, maar dat niet alleen. Er lopen ook persoonlijke verhaallijnen met diverse personages mee die interessant zijn en het verhaal boeiend houden. Een continue ‘spanningsdraad’ die mijn aandacht vasthoudt loopt door het hele boek mee, wat zo kenmerkend is bij Scandinavische thrillers! Een thriller met boeiende verhaallijnen, doordrenkt met intriges, bedrog, egoïsme, fijne plotwendingen en een heerlijke ontknoping! Ik heb ook dit deel met veel plezier gelezen en ik ben benieuwd naar het volgende deel!

Meer recensies van Carla Kooijman