Ik heb er van genoten!

Carla Kooijman 26 juli 2019

“Hoek- Donald Nolet: een spannend relaas over een “levende” legende in de kickbokswereld die ook een rol heeft in de Amsterdamse onderwereld! Het is geen waar gebeurd verhaal, maar zeer realistisch geschreven!”

Inhoud:
Alexander “Hoek” Holman is al jaren een bekende in de kickbokswereld! Hij heeft talentvolle vechters, onder zijn bezielende leiding, getraind naar de top! Hoek leidt echter ook een dubbelleven als rechterhand van de in de Amsterdamse onderwereld bekende André Krook, één van de laatste godfathers,. De twee zijn al vrienden sinds hun jeugd en daar komt niets tussen. Of heeft hun vriendschap zijn langste tijd gehad?
Wanneer er zich een ongekend Syrisch talent aandient bij Hoek krijgt hij weer het gevoel van weleer. Wanneer hij Ali Ayob gaat trainen komt niet alleen Ali in de picture, ook staan de schijnwerpers teveel op Hoek. Dit is zeker niet goed voor zijn dubbelleven in de wereld van Krook. Dat ongeveer tegelijkertijd ook ineens zijn dochter Hannah in zijn leven verschijnt maakt het er niet eenvoudiger op. Hij zal echt keuzes moeten maken, anders worden er keuzes voor hem gemaakt. Met verstrekkende gevolgen van dien!
Persoonlijke Leeservaring
Een boek over de kickbokswereld, een wereld die ik wantrouwde tot dat mijn oudste zoon zelf wilde gaan kickboksen. Hij mocht van mij, onder voorwaarde dat hij ging kickboksen waar ik ook sportte. Een sportschool waar ik bekend was, waar ik zeker wist dat daar een goede sfeer heerste. Tweede voorwaarde was dat als ik door had dat hij agressief zou worden hij direct moest stoppen! Ik denk dat ik bevooroordeeld was, nee ik weet het zeker! Mijn zoon ging kickboksen, en natuurlijk kreeg ik daar veel van mee. Dat het een sport was waar veel respect heerst, voor de sport zelf, de trainer en de tegenstander. Een sport waar je zeker niet agressief van wordt! Een sport die juist gaat over zelfbeheersing! Het gaat hier niet over mij of mijn zoon, maar ik wil de lezer van dit stukje, die mogelijk hetzelfde vooroordeel heeft als ik had, aanraden dit boek eens te lezen! Het geeft een goede inkijk in deze wereld.
Ik had heel veel zin om dit boek te lezen en ik werd zeker niet teleurgesteld! De kickbokswereld wordt echt goed weergegeven. Hoe trainingen verlopen, hoe men toewerkt naar een wedstrijd en hoe een echt gevecht er aan toe gaat. Ik kan wel zeggen tot in detail. Ik proefde het, ik was erbij! Het respect van de pupillen naar hun trainer toe. Osu is een veel gebezigde groet met respect voor de dojo, de trainer (Sensei), voor de sport en voor jezelf.
Ook van het “taalgebruik” van de Amsterdamse Krook genoot ik: een Pikketanissie pakken, woorden die ik vroeger nog wel eens hoorde (ik ben een Haarlemse mug en veel Amsterdamse uitspraken zijn natuurlijk ook in Haarlem bekend). Ondanks dat ik met heel veel genoegen dit boek heb gelezen had ik niet het idee een thriller te lezen, maar dat gevoel veranderde op het eind toch ook weer. Ik proefde de sfeer in de sportschool, ik rook de geuren. De omschrijvingen waren zo reëel dat ik me afvraag of Donald Nolet zelf jarenlang deze sport heeft beoefend. Ik vond The Final Fight tussen Ali “de tijger van Aleppo” en Mirko “the Dominator” weergaloos beschreven. Zo goed dat ik werkelijk meekeek naar een gevecht, vijf bloedstollend spannende rondes lang! Deze Mustread geef ik door aan mijn oudste zoon, die gaat er zeker ook van genieten!

Meer recensies van Carla Kooijman