Hanna Lindberg dient het verhaal Stockholm Cuisine op als een heerlijk menu!

Carla Kooijman 05 september 2019
“Hanna Lindberg dient het verhaal Stockholm Cuisine op als een heerlijk menu: meerdere gangen met voortreffelijk eten bereid door een chef-kok van formaat! ”
De Gouden Koksmuts, de prijs in de wereld van sterrenrestaurants! Prestigieus, eervol, een prijs die draait om status! Welke kok wil die prijs niet winnen? De afgelopen 10 jaar is de uitreiking eigenlijk een tikje saai, de Gouden Koksmuts gaat namelijk altijd naar Florian Leblanc. Dit jaar zijn er alleen hardnekkige geruchten dat hij deze prijs niet gaat winnen. Sterker nog zijn ex-partner en intussen aartsvijand Jon Ragnarsson zou er volgens deze geruchten dit jaar vandoor gaan met de Gouden Koksmuts!
Solveig Berg, journaliste, woont, samen met haar baas Vanja Stridh, de prijsuitreiking bij. Vanja heeft Solveig kenbaar gemaakt dat ze al een aantal weken werkt in het geheim aan een project waarover ze Solveig vanavond wil inlichten. Helaas komt het daar niet van! Op het moment dat de winnaar bekend wordt gemaakt en Vanja de prijs zal uitreiken gaat het licht uit en klinken er schoten. Als het licht weer aangaat ligt Vanja op het podium, uitgeschakeld door een kogel!
Stockholm Cuisine is het tweede deel van Hanna Lindberg in de Stockholm-serie. Het eerste deel heb ik ook met veel plezier gelezen en meerdere personages die in deel één figureerden doen dat nu in Stockholm Cuisine weer.
In deze serie staat Solveig centraal, een journaliste die soms niet de beste keuzes maakt in haar leven. In haar werk brengt ze zichzelf en anderen hiermee geregeld in gevaar, ondanks dat het haar wel vaak meer informatie oplevert. De aanhouder wint tenslotte.
De hoofdstukken zijn overzichtelijk en kort met handige tijdsaanduiding, afgewisseld met hoofdstukken die in een ander lettertype zijn geschreven: dit zijn dagboekfragmenten. Door deze dagboekfragmenten krijg je later in het boek, als blijkt over wiens leven dit gaat, meer inzicht. Deze dagboekfragmenten maken niet alleen de voorgeschiedenis van deze persoon duidelijk, het maakt natuurlijk ook nieuwsgierig!
Ik vind ook dit boek weer goed in elkaar zitten: Hanna Lindberg heeft een geloofwaardig verhaal verteld over de wereld van de sterrenrestaurants in Stockholm, waar ook corruptie een rol lijkt te spelen en soms niet geld, maar status de drijfveer is.
Hanna Lindberg had voor mij bij Stockholm Confidential al aangetoond over een groot schrijftalent te beschikken. Het verhaal dat ze nu ook weer vertelt met Stockholm Cuisine boeit tot de laatste bladzijde. Als lezer krijg je het verhaal als menu voorgeschoteld. Keurig netjes opgemaakt, in diverse gangen opgediend. Van elke gang is het duidelijk wat je eet, het ziet er ook nog oogstrelend uit. De personages zijn goed uitgediept en vooral de personages die uit Stockholm-1 terugkomen in Stockholm Cuisine zijn in hun rol gegroeid! Lennie beseft dat zijn manier van leven niet de juiste was, al moet hij nog steeds wel dingen doen die hij liever zou nalaten. Dan Irén lijkt ook wel wat vriendelijker geworden.
Kortom, personages die net als in het echte leven leren van het leven en hoe ze dit willen invullen. Ondanks dat ik het fijn vind dat ik het debuut van Hanna ook gelezen heb, kan je dit boek ook met gemak lezen zonder voorkennis van deel één. Hanna heeft wel een los eindje achtergelaten, niet afgewerkt, duidelijk bewust. Ik ben er wel uit: er komt ook nog wel een deel drie en ik kijk er weer naar uit!

Meer recensies van Carla Kooijman