Intrigerend, boeiend! Mustread? Leugen? Waarheid?

Carla Kooijman 14 augustus 2020
ane en Marnie, de hoofdpersonages in dit boek, zijn al bevriend sinds hun jeugd en kennen elkaars gewoonten door en door. Maar kennen ze elkaar ook echt?

Elizabeth Kay – Zeven leugens. Intrigerend!
Na hun schooltijd blijven ze hun hechte vriendschap onderhouden, en zelfs als ze alle twee getrouwd zijn blijft dat zo. Zelfs terwijl Jane de man van Marnie niet uit kan staan! Jane vertelde haar eerste leugen tegen Marnie toen die Jane naar de mening over Charles vroeg. Na deze eerste leugen kon ze niet meer terug. Wat als ze die eerste leugen niet had verteld? Was Charles dan wel getrouwd met Marnie? Had hij dan nog geleefd?

Wat vond ik nu van dit boek? Het voelt een beetje verwarrend eerlijk gezegd. Aan één kant moest ik dit boek uitlezen, terwijl ik wel tussendoor wel een lees-dipje had. Of eigenlijk voelde ik even een beetje verveling. Dat kwam waarschijnlijk door dat het verhaal vertelt wordt vanuit één perspectief, daar ben ik niet persé een liefhebber van. Des te knapper natuurlijk dat ik toch door bleef lezen en zeker niet met tegenzin! Alsof Jane haar hele verhaal tegen je vertelt, en nogmaals ondanks dat ik daar geen echte liefhebber van ben, irriteerde het me niet, nee het fascineerde me juist.

In een vloeiend verhaal kom je meer te weten van Jane. Over haar relaties met haar moeder en zus, de intussen ontbrekende relatie met haar vader omdat hij uit beeld is verdwenen na de scheiding met haar moeder. Over haar echtgenoot, de man die ze op een voetstuk heeft gezet, en niet in de laatste plaats over haar relatie met haar hartsvriendin. Nou ja, kan je Jane en Marnie wel hartsvriendinnen noemen? Ze delen hun echte geheimen en gevoelens niet met elkaar, als dat al in het begin van hun jeugd zo was geweest nam dit zeker met de jaren af!

De leugens worden één voor één behandelt, de eerste leugen komt het snelst, daarna is er geen weg meer terug volgens Jane. Nadat alle leugens zijn verteld is het tijd voor de waarheid. De allesvernietigende waarheid…. Ik heb altijd meer met de waarheid dan met leugens, en die waarheid vond ik een mooie wending, al zal Jane het niet met me eens zijn!

Zeven leugens is voor mij een zeer pakkend, maar niet al te spannend, verhaal! En hier zit meteen mijn verwarring. Eigenlijk houd ik vooral van spannende verhalen, en ondanks dat ik die spanning niet voelde vond ik het erg boeiend en heb ik er van genoten!

Mustread? Leugen? Waarheid?

Meer recensies van Carla Kooijman