Met deze boeiende thriller laat Mikaela me met vraagtekens achter, lost ze die het volgende deel in?

Carla Kooijman 11 februari 2024
Zusje van mij.

Het is de 18e verjaardag van Märtha Gyldenstedt en ter ere hiervan is er een diner georganiseerd, het vreemde is alleen dat Märtha zelf ontbreekt. De familie denkt dat ze weer eens dwars ligt en begint gewoon aan het diner zonder haar. Eigenlijk verwachten ze dat ze alsnog zal verschijnen. Maar als het diner bijna ten einde loopt is ze er nog steeds niet…

Dan is er opeens rook zichtbaar! Het vuur verspreid zich razend snel en de gasten weten niet hoe snel ze naar buiten moeten komen. Märtha wordt in het vuur gevonden. Ze leeft niet meer. Het leven van de familie Gyldenstedt staat op zijn kop en ze blijven met veel vragen zitten.

Henrik Hedin en Leia Kaplan van de politie in Malmö onderzoeken de zaak en stuiten al snel op een spoor. Ze komen steeds een stukje verder, maar elke stap voorwaarts lijkt nog meer vragen op te leveren dan ze al hadden. Meerdere verdachten en steeds meer vraagtekens. Langzaamaan blijkt de zaak tentakels in het verleden te hebben.

Angst en machtsverhoudingen spelen een rol, niet alleen in het heden maar ook uit het verleden. Er wordt een flink aantal personages opgevoerd en waar ze in eerste instantie niets met elkaar te maken lijken te hebben, blijken er wel degelijk verbindingsdraadjes tussen diverse personages te lopen. Het verhaal loopt via diverse perspectieven en mondjesmaat worden de geheimen stuk voor stuk blootgelegd. Er gebeurt genoeg in het verhaal en ik vind de schrijfstijl prettig, het boeit me dan ook tot het einde. Toch heb ik wel een puntje van kritiek: uiteindelijk vond ik de motieven wat onwaarschijnlijk en de spanning vloeide gaandeweg een klein beetje weg. Verder vond ik het opvallend dat Henrik Hedin zich wat op de achtergrond van dit verhaal bevond. Leia was duidelijk het hoofdpersonage in dit deel, wat op zich natuurlijk helemaal geen probleem is, maar het wordt ‘een Henrik Hedin thriller’ genoemd.

Er moet zeker nog een derde deel verschijnen in de serie want er blijven nog wel wat vraagtekens over, met name over Henrik Hedin. Dat zie ik dan maar als een belofte! Want het volgende deel wil ik toch graag weer lezen!

Dit keer 3,5 ster, ondanks dat ik op websites geen halve ster kan geven! We zitten nu eenmaal vast aan een beperkt 5 sterren systeem.

Meer recensies van Carla Kooijman