boeiende historische roman

Carlita 31 juli 2019
Anna loopt een beetje met haar ziel onder de arm door het centrum van Brussel, als zij ongewild getuige is van een schietpartij. Het slachtoffer blijkt een bekende politicus te zijn en vlak voordat hij sterft, vertrouwt hij Anna een voorwerp toe en de opdracht om deze bij een zekere Jef Janssens af te leveren. Vanaf dat moment raakt Anna in de ban van de zoektocht naar een kunstschat die met geheimen omhuld is en waar het Belgische koningshuis bij betrokken zou zijn geweest. Maar ze blijkt niet de enige die erachter wil komen waar de kunstschat zich bevindt. En zeker niet de enige die dat koste wat kost wil voorkomen.

Michael Kestemont is professor aan de Universiteit van Antwerpen en hoewel hij een ander vak doceert, geeft hij duidelijk blijk van interesse in- en kennis van de Belgische politieke geschiedenis. In De zwarte koning verweeft de auteur feiten met fictie tot een kleurrijke, informatieve thriller; alsof je aan de lippen hangt van een ervaren geschiedenisdocent. Voor een Nederlander die niet bekend is met de vaderlandse geschiedenis van België is het opletten geblazen, want de auteur gaat wel uit van enige aanwezige kennis hieromtrent. Er passeren ook behoorlijk veel namen de revue in deze thriller, die bijna allemaal een rol spelen. Af en toe moet je dan ook terugbladeren om weer even helder te hebben wie ze zijn en wat ze hebben gedaan.

Michael Kestemont heeft desondanks het talent om de grote hoeveelheid informatie die je moet onthouden op een boeiende manier te verwerken in een thriller, waarin verleden en heden worden afgewisseld. Zo worden de politieke kopstukken gevolgd in de periode rond de tweede wereldoorlog en gaan de hoofdstukken die zich in het heden afspelen vooral over de zoektocht van Anna en de gevaarlijke situaties waarin ze belandt. Als lezer krijg je hierdoor beetje bij beetje meer inzicht in hoe dingen gelopen zijn. Hoewel het verhaal best ingewikkeld in elkaar zit – het boek een paar dagen laten liggen is geen slim idee – schenkt de auteur veel aandacht aan zinsvorming, treffende beschrijvingen van de stad en realistische dialogen. Dat maakt het boek prettig leesbaar. Typisch Vlaamse woorden zoals “kasseien” en stukjes Franse tekst die regelmatig opduiken, geven De zwarte koning een eigen geluid.

De personages in het boek blijven vrij vlak. Er speelt een vage verhaallijn rond Anna, de relatie die ze had met ene Johannes en de in mysteries gehulde band met haar familie. Deze worden echter niet verder uitgediept en lijken meer als opvulling te dienen voor het echte verhaal: dat van de kunstschat. De
vergelijking met Dan Brown, zoals op de achterflap wordt vermeld, kan ik wel enigszins begrijpen, maar dan moet je ook een sterk personage als professor Langdon neerzetten die het verhaal kan dragen. Die vind ik in Anna niet terug.

Al met al vind ik De zwarte koning een boek waar de haren op je armen niet van overeind zullen schieten, maar wat wel zeer boeiend geschreven is met een schat aan informatie. Een fijne leeservaring die nieuwsgierig maakt naar het volgende boek waar Michael Kestemont mee gaat komen. Daarom krijgt dit bijzondere boek 4 sterren.

Meer recensies van Carlita