de feelgood factor!

Carlita 17 december 2019
Architecte Eve Moore staat op een keerpunt in haar leven. Ze is nog maar net bijgekomen van de ontdekking dat de beroemde filmster Jillian Croft niet haar biologische moeder was, als ze een belangrijke opdracht krijgt aangeboden op Washington Island. Eve’s relatie met haar partner Mike loopt niet goed en de werkzaamheden op locatie bieden een kans om even los van hem en hun problemen te komen. Eenmaal op Washington Island wordt Eve gedwongen om na te denken of ze wel zo gelukkig is met haar voorspelbare leven en de manier waarop zij met lastige zaken omgaat. Ze leert andere mensen kennen die haar, ieder op hun eigen manier, inzicht geven in wat zij nodig heeft om verder te kunnen. Maar dat betekent ook dat Eve haar verleden onder ogen moet komen.

Ik heb uitgekeken naar dit tweede deel van de Drie Dochters serie, omdat Muna Shehadi begrijpt hoe ze een lezer moet betrekken bij haar hoofdpersonen. Eve, Rosalind en Olivia zouden je buurvrouw, collega of zus kunnen zijn. Het vorige boek ging vooral over Rosalind, dit keer speelt Eve de hoofdrol. Het karakter van Eve wordt goed uitgesponnen en je vat al snel sympathie voor haar op. Ze is geen droomprinses, maar een vrouw die getekend is door haar jeugd en de neiging heeft om te schipperen en te pleasen, wat veel vrouwen niet onbekend in de oren klinkt. Ook de andere karakters, zoals de koppige tiener Abigail en de nuchtere Clayton, spreken aan door de realistische wijze waarop ze neergezet worden.

Het eerste hoofdstuk nodigt niet direct uit om door te lezen; het grootste geheim is al bekend en er wordt veel informatie verstrekt waarover de lezers van deel 1 al beschikken en die voor nieuwe lezers wat veel is om in een keer te behappen. Desondanks krijgt Muna Shehadi het weer voor elkaar om me na een tijdje weer volledig ondergedompeld te krijgen in het verhaal. Ze heeft een fijne, rustige schrijfstijl die zich richt op nuances (gelaagde karakters) en geleidelijkheid. Verwacht geen sneltrein van gebeurtenissen, maar geniet van de reis die zij voor jou op touw heeft gezet.

In het voorjaar van 2020 verschijnt deel 3 van deze serie en hoewel het verrassingselement er wel zo’n beetje af is, denk ik dat het Muna Shehadi toch weer gaat lukken om de lezer blij te maken. Dat is haar met dit tweede deel in ieder geval bij mij goed gelukt. Eve’s waarheid heeft de kwaliteit en de feelgood-factor om te blijven boeien. Het boek krijgt daarom 3 ½ ster.

Carlita
Perfecte Buren