sterk vervolg op deel 1

Carlita 02 september 2019
In Midland 1: De Terugkeer maakten we kennis met de stoere en ietwat wereldvreemde Sammy, die na onverklaarbare nachtmerries terecht kwam in het duistere Midland. Samen met haar beste vriend Matt ging ze op zoek naar Caleb, haar broertje dat ze ooit moest achterlaten. Caleb bleek echter een nietsontziende tiran te zijn geworden die maar op één ding uit was: wraak. Sammy, Matt en de mysterieuze Daron moesten alles op alles zetten om Caleb te stoppen. Aan het eind van deel 1 was dat echter nog steeds niet gelukt en bleef het volstrekt onduidelijk of ze ooit uit Midland weg zouden komen.

In Midland 2: Het Pact wordt duidelijk waarom Sammy en haar vrienden in het schemergebied tussen leven en dood beland zijn. Sammy leert meer over haar speciale krachten en ontdekt dat zij die deelt met Caleb. Maar Caleb is niet de enige met wie zie iets deelt. De ondoorgrondelijke Daron, die haar beschermt en tegelijkertijd angst aanjaagt, blijkt geen vreemdeling voor haar te zijn. Sterker nog, Sammy krijgt steeds meer herinneringen terug aan een leven waarin ze meer dan vrienden waren. Veel tijd om daar bij stil te staan heeft ze overigens niet. De Ouden, de Rechters, de Magiërs en ‘creepy’ Caleb hebben allemaal hun eigen redenen om Sammy en Daron in hun macht te krijgen. En aarzelen niet om daarvoor al hun krachten in te zetten.

Dit tweede deel van de Midland-serie speelt zich van begin tot eind af in de donkere, sombere wereld van Midland. Een wereld die oorspronkelijk gecreëerd werd voor de Ouden, maar intussen bewoond wordt door verschillende wezens die daar niet allemaal vrijwillig verblijven. De omgeving waarin Sammy en haar vrienden moeten zien te overleven wordt uitgebreid beschreven en is niet bepaald veilig. Je voelt als lezer voortdurend hoe hard ze elkaar nodig hebben, ook al doet dat een groot beroep op hun aanpassingsvermogen. Er zijn onderlinge irritaties en er is zo goed als geen privacy, waar de een beter mee om kan gaan dan de ander. Je leert de personages daardoor wel goed kennen.

De auteur beschikt over een grote dosis fantasie en dat leidt soms tot hele originele invalshoeken. Zo ‘wonen’ de geesten van de Ouden in Caleb en kan hij zich voor hun voortdurende gepraat afschermen door in zijn hoofd een afgesloten kamer te ontwerpen. Als hij daar naar toe vlucht, is hij even verlost van hun bemoeienis en kan hij vanuit die plek nieuwe wraakacties uitdenken. Er zweven herinneringen rond in de vorm van blauwe lichtjes, er is een boek (het Pact) dat zichzelf schrijft en zo zijn er nog veel meer magische zaken die allemaal aan bod komen. Soms is het wat veel en dat kan afleiden van de rode draad in het verhaal, die af en toe ook een andere route lijkt te nemen.

Het was fijn om te lezen dat Sammy en Daron eindelijk, anderhalf boek later, tot een kus zijn gekomen… Je gunt het ze ook, te midden van alle zorgen en het geweld om hen heen. Vooral omdat je weet dat de problemen verre van opgelost zijn. De rol van Matt lijkt een beetje uitgespeeld; ik ben benieuwd of hij nog een ontwikkeling gaat doormaken in deel 3, of dat hij er uit geschreven wordt. Maar wellicht gaat Marguerita Le Roy ons daarmee nog verrassen. Het zou me niet verbazen.

Zoals verwacht heeft ook Midland: Het Pact een open einde en ik ben wederom benieuwd wat er verder gaat gebeuren met de drie helden. En ik hoop dat de ‘gewone’ wereld ook weer aan bod komt in deel 3; af en toe heb je als lezer behoefte aan wat zon en luchtigheid, als afwisseling voor het sombere Midland. Ik merkte dat ik het boek tegen het einde wat vaker weg legde om even iets anders te ervaren. Maar dat kan voorkomen worden door ook – letterlijk – weer wat licht te schijnen op een andere wereld.

Dit tweede deel van de Midland-serie krijgt wederom 4 sterren; met name voor de creativiteit van de auteur die, ondanks dat het boek wat mij betreft iets minder dik kon, je wederom achterlaat met een grote nieuwsgierigheid naar de afloop.
Carlita van Rossum
De Perfecte Buren