Na dit verhaal kijk je heel anders tegen een schaduw aan....

Caroleest 02 april 2024
Voor de enge mannen challenge 2024 lazen we in maart de thriller De Schaduwman van Helen Fields.

Er zijn 3 personen ontvoerd, Elspeth een liefhebbende moeder en echtgenoot, Meggy een jong meisje dat door haar stiefmoeder verwaarloosd word en Xavier een jonge sterke man in een rolstoel. Ze zitten opgesloten op een zolderverdieping van het huis van de ontvoerder. Het vreemde is dat hij het perfecte gezin wil vormen, voor de goedkeuring van zijn overleden moeder. Hij ziet er uit als Magere Hein, maar is toch onheilspellend sterk om zijn slachtoffers te overmeesteren. Uit pure wanhoop werken ze samen en spelen ze zijn rare spelletje mee om op het juiste moment te kunnen ontsnappen uit de hel waar ze in zitten.

Vanaf de spannende proloog heeft Helen Fields je in haar greep. Denk maar niet dat je het boek weg kunt leggen of rust krijgt voor het uit is en je weet hoe alles in elkaar zit. Ik heb dit boek dan ook gedeeltelijk gelezen en geluisterd want ik moest weten hoe het verder ging. Wow wat een pageturner.

Ik vind het een originele verhaallijn, juist omdat je vanaf het begin al weet wie de dader is. Je leest namelijk vanuit zowel zijn personage als die van zijn slachtoffers. Door de levendige en beeldende schrijfstijl en het feit dat je vanuit alle personages beleef je de gruwelheden nog intenser dan ze al zijn. Dit maakt het verhaal zo afgrijselijk spannend.

Profielschetser Connie en rechercheur Baarda hebben de moedige taak gekregen om de dader te vinden en de slachtoffers te redden voordat er nog meer doden vallen. Door de heftige gebeurtenissen en sterke plottwisten zit je op het puntje van je stoel.

Dit is een ijzersterk en bloedstollend verhaal dat zo goed in elkaar zit dat je alleen maar kunt genieten van het spannende verhaal met de onheilspellende gruwelijkheden die je voorgeschoteld worden.

OMG wat een onwijs spannend boek is dit. Dit is toch echt wel zo’n creep die je nooit wenst tegen te komen. Vanaf nu kijk ik heel anders tegen schaduwen aan.

Meer recensies van Caroleest