Een verhaal omgeven door mysterie.

Caroline Kuiper 08 februari 2020
Dit deel is niet het eerste in de Robbie & Lowina serie. Anne Van Doorn heeft al meerder verhalen geschreven, met dit detective koppel in de hoofdrol.

De cover sprak me niet meteen aan, doordat de ouderwetse foto in een groen schemerlicht niet echt spanning opriep, maar de achterflap daarentegen maakte mij nieuwsgierig.

Het verhaal is vanuit het perspectief van Lowina geschreven. Lowina de Jong, die samen met haar werkgever, Robbie Corbijn al drie jaar het detective bureau, Research & Discover, in Leiden runt. Het verhaal bestaat uit twee door-elkaar lopende verhaallijnen. De eerste verhaallijn gaat over de verdwijning van Tessa Verwold die in 1983 op 18 jarige leeftijd is verdwenen. De tweede verhaallijn gaat over Robbie Corbijn voormalig politie inspecteur en baas van het detective bureau.  Er is iets met zijn verleden dat hij niet met Tessa heeft gedeeld, maar waar zij in de loop van het verhaal gedeeltelijk achter komt. Twee verhalen, omringt met veel mysterie.

Tessa is een meisje die het zeker niet makkelijk heeft gehad na de dood van haar moeder. Haar vader hertrouwde en eigenlijk werd zij de assepoester van het gezin. Haar familie heeft nooit naar haar gezocht en was eigenlijk wel blij van haar af te zijn. Nu ook haar vader dood is, is er helemaal niemand meer die de verdwijning opgehelderd wil zien.

Haar familieleden in Oegstgeest zouden haar omschrijven als een meisje met een zwartgeblakerde ziel, een duivelskind.

Tessa werd door haar vader ondergebracht in de christelijke woongemeenschap 'Caritashoeve' waaruit zij in 1983 wegliep. Wanneer het detective bureau een brief ontvangt ondertekent door een dominee, wordt de zaak die eigenlijk in de doofpot was gestopt heropend.

Hij schreef dat iemand uit zijn kerk op sterven lag en dat hij Corbijn wilde spreken over een oude zaak die ons bureau in onderzoek had. Een vermissing. Meer wist de dominee niet.

Tessa was een moeilijk meisje en ze veroorzaakte een rel, toen een oudere man verliefd op haar bleek te zijn, deze verliefdheid moest hij bijna met de dood bekopen. Wanneer Lowina en Robbie op onderzoek gaan naar Tessa stuiten ze op veel tegenstand. Wat weten de vroegere bewoners na 35 jaar nog van deze vermissing. Geen weggelopen Tessa maar een vermoorde Tessa, blijkt uit het verhaal van de op sterven liggende man. Kunnen Robbie en Lowina alle bewoners traceren en willen die nog wel praten over het verleden? Het waren immers allemaal probleem kinderen die daar zaten in de Caritashoeve.

Een ingewikkelde zaak, waarbij  je als lezer goed de aandacht moet houden. Veel namen en ook veel conclusies worden er getrokken. Soms had ik het idee dat het verhaal te langdradig werd, tot er een plottwist kwam en ik weer in het verhaal werd gezogen. De verhaallijn omtrent Tessa, heeft een verrassend plot, maar die omtrent Robbie heeft een open einde. Waarschijnlijk wordt dit in het volgende deel, dat in de loop van 2020 wordt verwacht, verder uitgewerkt.

Ondanks de vele namen, terugblikken en gebeurtenissen, ben ik fan geworden van  Robbie & Lowina. Geen boek wat je zomaar even als tussendoortje leest, maar door de fijne schrijfstijl van Anne en het boeiende verhaal vol mysterie kun je het boek maar moeilijk weg leggen. Het is heel goed als stand-alone te lezen trouwens.

Meer recensies van Caroline Kuiper