Sprookjes voor Young Adult, maar dan anders

Caroline Kuiper 02 oktober 2019
Wie werd er vroeger niet voor gelezen uit de sprookjes van Grimm of las ze zelf. Genoten heb ik ervan, spannend maar gelukkig altijd met een goed einde. Deze "Er was Eens" zijn bekende sprookjes, maar dan in een ander jasje gestoken en of ze altijd goed aflopen is de vraag! Heerlijk om iets te lezen wat bekend, maar toch ook eigenlijk wel onbekend is. Auteurs die ieder een sprookje hebben gebruikt voor hun fantasy verhaal. Je moet een stukje lezen voordat je door hebt welk sprookje er in de achterliggende gedachte bedoeld wordt en zijn het eigenlijk wel allemaal sprookjes?

Een verhalen bundel , die je iedere keer kunt oppakken en waaruit je een verhaaltje kunt lezen, maar neem van  mij aan, weg leggen is geen optie.

“Negen levens”  Miranda Peters

Davina woont samen met haar stiefmoeder en twee stief zusjes in een groot huis. Haar vader zegt op zijn sterfbed het volgende:

“Je hebt een goed hart. Beloof me dat je anderen behandelt zoals jezelf behandeld wilt worden”

Davina doet thuis het huishouden, maar is erg op zichzelf. Sinds haar jeugd vriendje is verhuisd en hij het contact verbroken heeft, wil ze niemand meer toe laten, alleen Luke, die in de stad woont kan tot haar door dringen, maar waarom is hij er altijd op het juiste moment. Een prachtig, romantisch maar zeer zeker ook ontroerend verhaal, met een verrassend plot, ook als je niet van katten houdt

“Ontvlochten” Cathinca van Sprundel

Rosalyn zit opgesloten in een hoge toren en wordt gevangen gehouden door een Fey, genaamd Ninx. Deze Fey houdt Rosalyn verborgen voor haar Koningin en geniet elke avond van het prachtige harpspel dat Rosalyn voor haar moet spelen. Kan Ninx, Rosalyn verborgen houden voor iedereen en vooral voor de Koningin?

“De grote boze wolf” Jen Minkman

De stad Riding is ommuurd en daarbuiten ligt het grote donkere bos. Niemand durft daar heen, want het bos zit vol wilde beesten.

Vida woont met haar vader in Riding en moet afscheid nemen van haar oma. Alle mensen gaan op hun 65ste met "pensioen" en worden dan opgehaald door de Wolven. Vida wil nog één keer naar het huisje van haar oma om wat spulletjes te halen, die ze graag wil houden. Dan vind ze het grote boek dat ze nooit heeft mogen lezen met de gouden letters GRIMM erop. Wat hield oma voor haar verborgen en waarom moeten alle mensen van 65 jaar sterven.

“Bevroren” Marijke F. Jansen

”Voordat we overgaan tot Het Ritueel, beginnen we zoals gewoonlijk met de loting.’ Hij knikt naar mij en mijn hart schiet in mijn keel”.

Elsanna is de dochter van de burgemeester en verteld haar verhaal omtrent het ritueel dat ieder jaar gehouden wordt. Een ritueel waar ik kippenvel van kreeg en misselijk van werd. Voor mij het heftigste verhaal in de bundel, maar toch ook een verhaal dat ik niet kon weg leggen.

Treurig, spannend en ontroerend met een zeer verrassend plot.

“Online” Suzanne Peters

Het verhaal van Rozanne die niet van haar ouders op social media mag is niet echt een sprookje. Een verhaal wat juist iets is uit deze tijd.

Ze was bijna volwassen; werd het niet eens tijd..? Ze schraapte haar keel en zei: ‘Mam, waarom zit jij wel op een telefoon en mag ik er geen?’

Haar moeder knipperde een paar keer met haar ogen. ‘Omdat ik weet welke gevaren er zijn.’

‘En ik niet?’

Ja hoe gaan ouders daar mee om en hoe kunnen ze Rozanne hier vandaan houden. Een soms nog steeds gevoelig onderwerp in gezinnen.

Een sprookjes bundel, maar dan anders van Nederlandse bodem die menig young adult, maar zeer zeker ook volwassenen, heerlijke leesuurtjes zal bezorgen.

Meer recensies van Caroline Kuiper