Een verhaal wat diepe indruk maakte. Prachtig debuut.

Caroline Kuiper 02 september 2019
Een roman dat zich afspeelt in de eerste wereldoorlog en wel aan het front in de vuurlinie. Echte oorlogsboeken zijn niet mijn genre, maar deze over de wapenzusjes leek me erg mooi en vooral omdat het op waarheid is gebaseerd. De cover vond ik in ieder geval al heel aantrekkelijk, twee zusters in oud gesteven schorten, ik hou er van.

In het vrij conservatieve gezin Chisholm komt op een dag dokter Monro langs. Het gezin is meteen onrustig, want waarom komt de dokter onaangekondigd het gezin een bezoekje brengen, zou er iets gebeurd zijn, heeft de jongste dochter Mairi iets uitgehaald? Dokter Monro komt vragen of Mairi wil dienen in de oorlog, in het vliegend ambulance korps. Mairi heeft van haar broer leren motorrijden en is daar heel goed in, dus zou ze super geschikt zijn om op haar motor (genaamd Douglas) mee te gaan.

Mairi, 18 jaar en dan al ver weg van huis, het geloof neemt een hele grote plaats in, in het leven van Mairi en van liefde weet ze eigenlijk zo goed als niets, want aanhankelijkheid is thuis niet echt aan de orde. Mairi besluit, ondanks de tegenwerking van moeder, maar met goedkeuring van vader, met dokter Monro mee te gaan.

Mijn moeder ging in de tegenaanval door geen woord te zeggen. Haar gebogen hoofd ging steeds meer hangen. De scheiding midden op haar hoofd was zo kaarsrecht dat het wel een draadje wit katoen leek. Ik vroeg me af of ze straks met haar gezicht in de soep zou hangen, maar toen stond ze met grote waardigheid op van haar stoel en liep de kamer uit, terwijl ze siste: ‘Mairi gaat helemaal nergens heen.’
‘O, jawel,’ zei mij n vader, en dat was dat.

In een hotel aan zee, voordat ze de grote oversteek gaan maken van Engeland naar Vlaanderen, ontmoet ze de andere leden van de brigade. Het echtpaar Arthur en Helen en Lady Dorothy. ‘Lady D, later op de avond arriveert de kamergenote van Mairi, Elsie knocker een stuk ouder dan Mairi en een grotere tegenpool kun je je niet voorstellen.

De oorlog is hard en eenzaam en de brigade helpt zoveel ze kunnen in Veurne, totdat Mairi en Elsie, dichter bij het vuur willen zitten om zo de mannen beter te kunnen helpen. Shock is de grootste reden dat mannen overlijden, hoe kunnen ze dit bestrijden. Samen leven ze de rest van de oorlog dicht bij de mannen en helpen zo ontelbare jongens op hun manier. Maar het leeftijdsverschil, het geloof en de liefde eisen tussen Mairi en Elsie hun tol.

Twee vrouwen alleen in een mannen wereld, maar wat deden ze goed werk. Het verhaal greep me enorm aan en wat heb ik toch een medelijden met die mannen, vaak jongens nog, die door hogerhand zo de dood in worden gestuurd. Ik voelde de angst en pijn van deze mannen en leefde mee met de twee vrouwen die hun leed zo veel mogelijk wilde verzachten. Mairi die van thuis niets geen complimentje of opsteker krijgt en Elsie die een zwaarder leven heeft gehad dan we kunnen voorstellen. Werkelijk een prachtig debuut van Lizzy Page.

Meer recensies van Caroline Kuiper