EEN GROOT VAT VAN MISLEIDING, LEUGENS EN BEDROG

Cees van Rhienen 12 maart 2024
[RECENSIE] Wie het eerst liegt van Ashley Elston

EEN GROOT VAT VAN MISLEIDING, LEUGENS EN BEDROG

++ ‘Aan het eind van de gang duwde ik tegen de metalen stang aan de deur die naar het trappenhuis leidt. In de betonnen hal is het vochtig en donker, en mijn stem wordt door de wanden weerkaatst. Ik ga naar beneden…’ ++

Oorspronkelijke titel: First Lie Wins
ISBN: 978 90 214 6350 6
Uitgegeven door: Uitgeverij Volt, Singel Uigeverijen
Pagina’s: 302
Vertaling: Hanneke van Soest
Beoordeling: ⭐️⭐️⭐️, ½ ⭐️

De in Amerika woonachtige auteur Ashley Elton is afgestudeerd liberal arts, dit is een kunstvorm van onderwijs die vijf hoofdstudiegebieden omvat: kunst, geesteswetenschappen, sociale wetenschappen, natuurwetenschappen en wiskunde. In 2013 debuteerde ze met de spannende roman De regels van het verdwijnen. Daarna verschenen nog enkele boeken van haar hand die echter niet allemaal vertaald zijn naar het Nederlands. Nu ligt haar laatstverschenen boek wel op de planken van de Nederlandse boekwinkels met als titel, Wie het eerst liegt.

Een romantisch stel is het, Evie Porter en Ryan Sumner. Voor de buitenwereld leiden ze ook een gelukkig leven, met de vrienden van Ryan. Voor die vrienden is Evie moeilijk in te schatten maar ze krijgt het voordeel van de twijfel, het is per slot van rekening de vriendin van hun vriend. Maar de waarheid ziet er helemaal anders uit. Evie Porter bestaat helemaal niet en Ryan Sumner is een project voor haar dat niet mag mislukken. Ze ontvangt steeds opdrachten van de mysterieuze meneer Smith en voortdurend verandert ze bij de uitvoering ervan haar identiteit. Haar leven is al een aantal jaren een grote leugen…

++ ‘Nu ik met mijn rug tegen de wand sta, zijn we nog slechts enkele centimeters van elkaar vandaan. De metalen handgreepjes van de kluisjes achter me drukken in mijn rug en ik maak van de pijn gebruik om met te concentreren’ ++

De plot, volledig vanuit het perspectief van Evie Porter, bouwt zich langzaam op waarin voortdurend door middel van een flashback, in een eerder tijdvak wordt gekeken. Wat daarbij opvalt is dat Evie Porter zich daarin veelal met een andere identiteit presenteert. Ze heeft steeds een missie die uitgevoerd moet worden en waar verantwoording afgelegd moet worden aan de geheimzinnige meneer Smith. Om overeind te blijven in haar relatie met Ryan liegt ze er vrolijk op los en probeert tegelijk ook de identiteit van meneer Smith te achterhalen. Het wordt voor Evie helemaal complex als ze een vrouw ontmoet die de naam draagt van een van haar eerdere aliassen.
Het blijft een geheimzinnig spel dat echter op enig moment dodelijke slachtoffers oplevert en Evie weet dat ze haar vervolgstappen zeer zorgvuldig moet zetten om zelf geen slachtoffer te worden…

De auteur spint om al haar personages een diffuus web waar het moeilijk is om de personage te doorgronden. Als ze dan ook nog via dezelfde personages laat weten dat ze veelvuldig en meestal liegen, wordt het wel heel ondoorzichtig. Je vraagt ja als lezer dan voortdurend af wat je nu echt zit te lezen en van wie je echt enigszins op aan kunt dat zijn of haar verhaal dicht aan de waarheid grenst. Het is één grote wolk van mist en mysterieusiteit waarin je ronddoolt en vanzelfsprekend regelmatig de weg dreigt te verliezen. Dat ligt echt niet aan het schrijftalent van Elston maar is juist de bedoeling. Wie het eerst liegt is, anders dan de meeste thrillers, een verhaal vol misleiding en leugens. Pas naar de ontknoping vallen alle stukjes in elkaar en wordt het volledige plaatje langzaam meer zichtbaar. Dan wordt ook duidelijk wat de leugens allemaal heeft opgeleverd maar ook, wat het helaas heeft gekost.

Samengevat is Wie het eerst liegt een geslaagde thriller waarin niet direct duidelijkheid wordt geschapen waarom alle gebeurtenissen plaatsvinden. Er is ruimte genoeg voor de lezer om de leugens door te prikken en het verschil aan te geven wat waarheid is en wat niet. Toch veel kans dat je het de meeste keren fout zult hebben. Een echte uitdaging voor de diehards dus!

Eindoordeel: 3,5 sterren

Spanning: 3 sterren