In ‘Op Handen Gedragen’ van Thea Zoeteman maken we kennis met Sabine. Ze werkt in een bejaardentehuis, maar het werk is zwaar. Veel te doen binnen weinig tijd, een hoge werkdruk en een nijpend personeelstekort: we kennen de berichten allemaal uit het nieuws en dus snijdt Zoeteman hiermee een actueel thema aan.

We volgen Sabine in haar strubbelingen. Het overwerkt zijn, de druk voelen en geen voldoening meer halen uit haar werk. Ze doet het uit plichtsbesef maar de passie is weg. Wanneer ze last krijgt van haar gezondheid en extreem moe blijft, besluit ze met haar beste vriendin Annelot voor twee weken een huisje te boeken op een bungalowpark om even bij te tanken en te rusten. Daar leest ze een dag na aankomst over een leuke vacature op het park in de campingwinkel. Is dit iets voor haar? Even helemaal iets anders? Ze besluit te solliciteren en wordt aangenomen. Maar in plaats van een nieuwe start en een fris begin begint dan eigenlijk de ellende pas. Wat zal Sabine voor haar kiezen krijgen, hoe gaat ze daar mee om en ook: is er tussen die ellende door nog tijd voor romantiek?

De schrijfster schuwt beladen onderwerpen niet en dat vind ik in haar te prijzen. Het zorgt echter niet voor vaart in het verhaal, want het kabbelt maar voort. In feite gebeurd er in het gehele boek niet bijster veel en het verhaal, geschreven in chronologische, bijna dagboekachtige vorm, gaat wat langzaam. Daar moet je van houden, het kan nogal snel veel te langzaam, saai en wellicht wat nietszeggend zijn en zowel het verhaal als de hoofdpersonages bevatten weinig diepgang. De schrijfstijl is simpel en prettig leesbaar, maar doet soms wat kinderlijk aan. Hierdoor komt het her en der wel wat ongeloofwaardig over.

Ik kan een boek met vaart bijzonder waarderen, maar een boek zonder vaart op z’n tijd ook. Het brengt rust in deze toch al hectische maatschappij en met dit soort boeken kan ik dan ook echt even ontspannen. Ik mag graag een streekroman lezen, - leuk voor zo af en toe - dus ik ben bekend met een veelal voortkabbelend verhaal en ook enige verwijzingen naar het geloof en God zijn daardoor herkenbaar voor mij. In streekromans, zeker de wat oudere exemplaren, wordt het geloof ook vaak aangehaald. Ik vind dit, wanneer in niet te grote mate, absoluut niet storend en zeker in dit boek zijn de verwijzingen op één hand te tellen, dus daar heb ik me niet aan geïrriteerd.

Verwacht geen literair hoogstandje maar een luchtig, makkelijk geschreven familieroman voor tussendoor die je in een paar uurtjes kunt uitlezen. Wanneer je de lat niet te hoog legt zul je beslist een paar prettige, ongecompliceerde leesuurtjes tegemoet gaan en kun je ontspannen weer verder met een volgend boek. Eentje met iets interessantere hoofdpersonages en met wèl weer wat meer diepgang.

Reacties op: Geen literair hoogstandje, wèl een paar ongecompliceerde uurtjes leesplezier

Op handen gedragen - Thea Zoeteman
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,50 Bestel het e-book € 7,99