Celesta Prinssen 10 november 2021
Kennismaken met voor mij nog onbekende auteurs is altijd leuk, dus toen ik de kans kreeg het werk van Jeske Meinema te ontdekken zei ik uiteraard geen nee. Uit haar inmiddels mooie voorraad geschreven titels koos ik het eerste deel uit de serie over verloskundige Gemma, Vroemvrouw. Ik ben dol op series en een verloskundig in de hoofdrol, die had ik nog niet eerder voorbij zien komen, dus dat leek me wel eens leuk!

In Vroemvrouw maken we kennis met Gemma, een verloskundige met, zo merken we gaandeweg het verhaal, meer aan haar hoofd dan alleen baby’s op de wereld zetten. Haar moeder, altijd op zoek naar een geschikte huwelijkskandidaat voor haar dochter, een vriendin met kinderen én problemen en een praktijk die op het punt van sluiten staat: het zit Gemma allemaal niet mee. Als ze dan ook nog eens op haar werk geconfronteerd wordt met haar ex - type schuinsmarcheerder die ze liever nooit meer had willen zien - wiens nieuwe vlam een baby verwacht, zijn de rapen gaar. Een hoop gedoe, problemen én een toch wel erg leuke makelaar die haar innerlijke vuurtje wat lijkt op te stoken: met Gemma is het leven nooit saai!

Wat heb ik genoten van dit eerste deel. Hardop lachen, dat was wat ik het gehele boek door heb gedaan. Gemma is alles behalve een prototype verloskundige en dat maakt het verhaal pittig. Het doet me ook beseffen hoe ik nogal in hokjes dacht. Want een motorrijdende, geen blad voor de mond nemende stoere chick die niets van kinderen moet hebben, zo zie ik de gemiddelde verloskundige nou niet bepaald voor me. Maar, waarom ook eigenlijk niet? Gemma doet het fantastisch en haar heerlijke sarcastische humor gecombineerd met een goed portie zelfkennis (en vooral ook zelfspot) maakt dit een aangenaam verhaal om te lezen.

Niet alles is even realistisch (ik kan me als moeder bijvoorbeeld niet voorstellen dat je zo makkelijk voor weken je kinderen aan een vriendin toevertrouwt), maar het was niet storend voor het verhaal. Niet alles hoeft verklaarbaar te zijn om tot een fijn verhaal te komen en de mooie groei die hoofdpersoon Gemma doormaakt maakt alles goed. Het einde is door die persoonlijke groei bevredigend compleet met een positieve wending én een open einde wat mij heel nieuwsgierig maakt naar deel twee.

Vlot geschreven, boordevol heerlijke droge humor en met de originaliteit van een verloskundige in de hoofdrol: ik kan niet wachten om te zien hoe het Gemma verder vergaat!

Meer recensies van Celesta Prinssen