Ik wil ook een Gozert!

Chantaalllx 25 mei 2020
Ik ben dol op de boeken van Pieter Koolwijk, de manier waarop hij fantasie met realiteit mixed vind ik geweldig. Dus toen Gozert uitkwam moest ik deze natuurlijk lezen! En wat een prachtig boek. De avonturen die Ties beleeft met Gozert zijn werkelijk magisch en reuze spannend natuurlijk! Een trol die kinderen eet, het blussen van een grote brand en ontsnappen aan tientallen draken die in het bos leven! Gozert is erg goed in het vinden van avonturen en heeft voor elke gelegenheid een passende outfit. Iedereen wil toch een Gozert in zijn leven? Ik tenminste wel! Maar naast alle gekkigheid en avonturen, zit er ook een verdrietig stukje aan dit verhaal vast. Want hoe naar voelt het al niemand je gelooft. Dat iedereen je gek noemt, terwijl je er overtuigd van bent dat je dit absoluut niet bent. En ook dat je eigenlijk gedwongen afscheid moet nemen van iemand, omdat je niet anders kan/mag. Dat stukje raakte mij echt, je merkte gelijk dat Ties een compleet ander kind was geworden. Zonder zijn beste (onzichtbare) vriend Gozert voelde zijn leven grijzer, kleurlozer en leger. En pfhoe, wat is het lastig om niet meer aan die persoon te denken na zo’n afscheid. Alles wordt zo krachtig beschreven dat je de emoties van Ties en Gozert overneemt als het ware, als ze blij waren en avonturen beleefde dan kon ik mee lachen. Maar tijdens het afscheid nemen kon ik mee huilen. Naast Gozert en Ties vond ik de vader en Luna overigens ook prachtige personages! Mooi om te zien hoe er uiteindelijk een vriendschap ontstaat tussen de ‘heeft herrie aan zijn kont’ Ties en Luna die eigenlijk wel eens wat stilte wil in haar hoofd. Ik was al een fan van Pieter na het lezen van Prutje en zijn andere boeken, maar ik ben nu alleen nog maar meer fan geworden. Prachtig geschreven, bedankt Pieter. Een belangrijk boek ook, want het is noodzakelijk dat er meer boeken komen over kinderen met psychische problemen zodat ook zij zich makkelijker kunnen identificeren. En niet te vergeten, de prachtige illustraties van Linde Faas. De avonturen van Gozert en Ties heeft ze zo prachtig geïllustreerd! Zeker een dikke aanrader, met een ere plekje in mijn boekenkast. Ik vond het trouwens ook super leuk gevonden hoe hij op de naam Gozert is gekomen, haha!

Meer recensies van Chantaalllx