Voorspelbaar, maar leuke plot

Charisaa 25 juni 2020
Wat jij niet ziet is door M.J. Arlidge geschreven en in naam van CPNB uitgegeven als geschenkboekje omtrent de Spannende Boeken weken van 2020. De Britse auteur kennen we van de inmiddels bekende negendelige serie met inspecteur Helen Grace en haar team in de hoofdrol. Hiervan is het eerste deel Iene Miene Mutte verschenen in 2015.

Het verhaal gaat over Emma die verliefd wordt op Mark. Het enige probleem, Emma is blind en ziet daardoor niet wie ze ontmoet. Al haar informatie stelt ze zichzelf voor door haar aanrakingen. Maar als de stad getreiterd is met een hittegolf en dan wordt geplaagd onder een gruwelijke reeks inbraken met veel geweld, veranderd alles misschien wel. Niemand weet nog wie de inbraken op zijn geweten heeft. De politie heeft maar één aanknopingspunt: de dader heeft een opvallend litteken in zijn nek. Is dat toeval of heeft Emma’s onvoorwaardelijke liefde haar blind gemaakt voor wie Mark werkelijk waar is?​

Het boekje is niet helemaal wat je verwacht van Arlidge als het kijkt naar de sterke plots van de Helen Grace serie. Het verhaal kruipt niet helemaal onder je huid, zoals je vaak wel van hem gewend bent. Echter worden er in een kort verhaal veel thema's naar voren gebracht en dat is toch erg knap gedaan. Het verhaal is daarnaast een beetje voorspelbaar, ondanks dat je in het midden van het verhaal wel even op het verkeerde been gezet wordt.

Het verhaal lijkt alleen ook nog niet helemaal afgerond te zijn. Dat zou best te verklaren zijn met zo'n naar verhouding klein boekje. Je blijft als lezer nog met enkele vragen achter en dat maakt het wel jammer.

Ook Wat jij niet ziet bestaat uit de korte hoofdstukken, wat we als lezer van Arlidge gewend zijn. Daarnaast is er ook in dit verhaal een heldere en vlotte schrijfstijl gebruikt, wat het boekje makkelijk leesbaar maakt.

Ondanks alles weer een leuk en plezierig boekje van Arldige, zeker de moeite waard voor trouwe fans! Genoten..

Meer recensies van Charisaa