Veel interpretaties van één centraal thema

Charles 06 augustus 2022 Auteur
Een verzameling van 25 verhalen, ingezonden voor één wedstrijd voor fantastische verhalen met als verbindend thema 'Afvalligen'. Het thema is door verschillende schrijvers uiteraard verschillend geïnterpreteerd. Dit heeft geleid tot een brede variëteit van verhalen: van lichte fantasy tot harde sf, van zeer korte scherpe verhalen met strakke opbouw en echte punchlines tot verhalen die doordobberen zonder duidelijk doel.
Enkele verhalen hadden een hardere hand van een editor goed kunnen gebruiken.
Het thema heeft de meeste inzenders voor de wedstrijd verleid tot een verhaal met een boodschap. In een enkel geval is het verhaal duidelijk moraliserend (zoals in het slotverhaal 'Besmetting'). In andere verhalen lijkt de schrijver bezig met de verwerking van het eigen breken met een traditie,
Het meest aansprekend voor mij, waren de verhalen waar de schrijver een twist heeft kunnen inbrengen, waardoor 'afval' of 'verlaten' ineens een dubbele bodem krijgen. Veel verhalen vond ik wat te ééndimensionaal (misschien komt dat ook doordat ik zelf meer van scifi ben dan van fantasy), gelukkig waren er voldoende verhalen met diepgang en bij enkele verhalen werd ik zelfs even aan het denken gezet.
Al met al: een redelijk geslaagde bundel.

Meer recensies van Charles