Geslaagde hulp om te structureren en inspireren

Charles 09 mei 2023 Auteur
'Fantasy en SF zijn geweldige genres om in te schrijven … Met dit boek willen we je graag helpen om je idee te laten groeien en tot wasdom te brengen.' ... 'Elk verhaal begint bij dat ene geweldig idee. Dus blijf bedenken, fantaseren, dromen. Maar met een idee heb je nog geen verhaal, dus schrijf het op en blijf schrijven tot het verhaal af is.' … 'Als je beter wilt worden, moet je vooral oefenen. En dat betekent schrijven, schrijven en nog eens schrijven. Aan de slag, schrijver. Leef lang en gedij!'
Zo eindigt het boekje 'Hoe schrijf je Fantasy en Science Fiction'.

Verhalenvertellers
Veel van ons herkennen de drang om te vertellen. Bij schrijvers is die drang sterk, zo sterk dat je er geen weerstand aan kunt of wilt bieden. Van korte verhalen tot romanseries, van simpele verhaallijnen tot borden vol spaghetti – er zijn zinvolle beginselen om over na te denken. Lindeboom en Van der Zande pakken het gestructureerd aan: ze beschrijven genres en subgenres (de bubbels waar we allemaal zo graag af zouden willen), ze vertellen over technieken en valkuilen van wereldbouw en personages, ze helpen met de belangrijkste schrijftechnieken als thematiek en plot en verteltechnieken en personages. Tenslotte geven ze wat tips over strategieën om als schrijver steeds beter te worden. Belangrijke tips: heel veel lezen, heel veel kritische feedback zoeken, heel veel schrijven en je verhalen ook af maken.
Ik vind dit boekje een goede, open bespreking van alle mogelijkheden, alle valkuilen, alle aandachtspunten. Met mooie, toegankelijke tips. Met veel aansprekende en verhelderende voorbeelden uit de volle breedte van fantasy en sf.

De startpositie voor elke beginnende schrijver is anders. Ik kan me goed voorstellen dat voor startende verhalenvertellers dit boekje een overzichtelijke manier is om structuur aan te brengen in de onoverzichtelijke brei van thema's en aandachtspunten. Voor meer ervaren schrijvers is het een boekje dat helpt om nog eens rustig (terug) te denken, over je persoonlijke keuzes, over je eigen toon, over je eigen kenmerkende stijl en over de keuzes die je (onbewust?) hebt gemaakt en elke dan nog maakt.

Ze weten waar ze het over hebben
De schrijvers hebben duidelijk verstand van hun onderwerp. Martijn Lindeboom is naast jurist en vechtsportinstructeur zeer actief op het gebied van SFF-verhalen: hij is auteur, organiseert en jureert prijsvragen, redacteur bij Hebban, schrijfdocent en nog meer (zie https://fandata.nl/Persoon/2461). Debbie van der Zande werkt bij Hebban als redacteur en communitymanager en is scout voor African Literary Agency - speculatieve fictie.
Hun deskundigheid betaalt zich uit: niet alleen worden veel onderwerpen benoemd en behandeld. Ook wordt vrijwel overal aan de lezer een serie voorbeelden gegeven uit zowel fantasy als sf, door de veelheid zijn er zeker voorbeelden uit bubbels en titels die de lezer aanspreken.
Dit boekje is breed opgezet. Er wordt op veel punten verwezen naar meer gespecialiseerde ondersteunende literatuur (ook vaak in het Engels) die de lezer helpen om zich dieper in specifieke onderwerpen in te lezen.

Voor mijzelf
Ik schrijf zelf sinds een paar jaar op het gebied van hard SF: korte verhalen, novellen en ik ben bezig met langer werk. Mijn eigen publicaties zijn te vinden op www.wettum.org./sf. Ik kwam dit boekje nu pas tegen, ik heb het gelezen via de online-bibliotheek.
Is het jammer dat ik het boekje pas vond nadat ik al publicaties op mijn naam had staan? Nee, eigenlijk niet. Ik ben blij dat ik veel zelf heb kunnen ontdekken – met mijn lange ervaring met non-fictie voor mijn werk, met (vaak) vallen en opstaan, met meedoen aan wedstrijden en de daar verkregen juryrapporten (die gelukkig eerlijk-hard waren), met redacties die mij af en toe scherp-kritisch aan het werk zetten. Goede, eerlijke en dus harde feedback is noodzakelijk, je moet die vragen en koesteren.
Ik heb het boekje met veel plezier gelezen. Ik vond nuttige tips, dingen waar ik weer aandacht aan moet geven. Het functioneerde als een heel aangename manier om op scherp gezet te worden. Ik wil de auteurs daarvoor bedanken!

Conclusie
Een ontzettend leuk boekje! Om door te bladeren als je de eerste stappen doet op het pad van het schrijven, maar ook een naslagwerk dat veel 'o,ja'- momenten oplevert, je op punten weer even op scherp zet, inspireert om dingen anders te doen of te proberen.
Aanbevolen voor iedereen die fantasy of sf schrijft of wil gaan schrijven.

Meer recensies van Charles