Vlaamse fantasy met historische lijntjes? Het werkt.

Charles 01 december 2023 Auteur
In Tenebris is een tijdschrift op het gebied van ‘Fantastiek en Mysterie’. Na de lancering in de zomer 2023 kwam dit tweede nummer uit in november. Het tijdschrift publiceert bijdragen van Vlaamse auteurs, heeft een geografische focus in Gent (waar ook de uitgeverij is gevestigd en wat de thuishaven is van Jean Ray die een inspiratiebron is voor de uitgeverij en voor de redactie) en ademt enthousiasme, zowel voor de Gentse roots als voor de Vlaamse auteursgemeenschap als voor de fantastiek.

Dit tweede nummer van het tijdschrift in pocketboekvorm (ruim 250 pagina’s!) bestaat uit twee delen. Het eerste is het thematisch deel: ‘Wat schuilt er in wolken’. Zoals in een interview op de site Fantasize twee initiatiefnemers zeiden: de thematische aanpak is een bewuste keuze (en wat mij betreft: een uitstekende keus) en is redactiebeleid voor de invulling van elk nummer.
Inhoudelijk zijn de verhalen vooral absurdistisch met horrorelementen. Liefhebbers in de SFF-delen van de fantastiek die hopen op elfen, draken of ruimtereizen komen niet aan hun trekken. Degenen die genieten van vage angsten, nachtmerrieachtige taferelen en de perverse diepten van de menselijk geest des te meer.
Een uitgebreide bespreking volgt in het tijdschrift Fantastische Vertellingen (indien de redactie het daarmee eens is).

Het boek (ik noem het toch maar zo) biedt een uitgebreid en gevarieerd aanbod dat door de veelheid aan invalshoeken voor mij uitstekend verteerbaar bleek.
De bundel legt mooie lijntjes tussen verleden en heden in de Belgische fantastiek. Hiermee is wat mij betreft meteen de charme van dit nummer genoemd. Inhoudelijk verbanden tussen ooit en nu, interviews waarin boeiende historische verbindingen worden gelegd en het boeiende artikel over hoe vroeger de toekomst eruit zag. Al met al: ik heb me uitstekend vermaakt.

Meer recensies van Charles