Redelijk toegankelijk, maar ook zonder wiskunde blijft het lastig...

Charles 17 november 2022 Auteur
Meer dan honderd jaar oud is Einsteins relativiteitstheorie inmiddels.

Je zou denken dat in honderd jaar een theorie tot de huis-tuin-en-keuken-kennis van iedereen is gaan horen. Maar dat is niet zo, Behalve gemeenplaatsen als 'alles is relatief' (wat nu volgens Einstein juist NIET zo is) en E-mc2 als symbool voor volstrekte onbegrijpbaarheid is de relativiteitstheorie eigenlijk buiten beeld gebleven. En science fiction schrijvers? Die kunnen niet anders dan onmiddellijk iets verzinnen om die lastige absoluutheid van de lichtsnelheid zo snel mogelijk kwijt te raken. Einstein is ook daar een pain-in-the-ass.

Het blijft lastig om de theoretische natuurkunde begrijpelijk te krijgen. Dat is ook logisch: in ons dagelijks leven merken we er niets van... Of als we er al mee te maken hebben (zoals bij GPS locatiebepaling) dan worden de problemen voor ons technisch netjes opgelost. Je hoeft de black box niet te snappen om ervan te kunnen profeteren, gelukkig.
Vincent Icke kiest in zijn boekje voor twee benaderingen: eentje met formules (je hebt wiskunde nodig op een niveau van HAVO/VWO5, schat ik zo in), en eentje zonder wiskunde. Nou ja, helemáál zonder lukt niet, Pythagoras komt langs maar dan heb je het inderdaad wel gehad.

Lukt het zonder wiskunde? Inderdaad kun je zonder formules een heel eind meedenken. Het is wél echt denkwerk, maar dan is de opbrengst ook mooi: je snapt de essentie en je kunt je verbazen over de inzichten die je krijgt van gewoon systematisch 'zuiver' nadenken. Hoe de relativiteitstheorie nu juist het ene absolute levert: de lichtsnelheid. Over hoe tijd in plaats van absoluut nu juist relatief blijkt te zijn. Over hoe ontzettend ons intuïtief waarheidsgevoel samenhangt met de beperkte snelheden van ons dagelijks leven en ons daardoor voor andere omstandigheden volledig op het verkeerde been zet.
Vincent Icke heeft is een leuk en meestal vlot geschreven boekje gemaakt, dat vermoedelijk net iets minder toegankelijk zal blijken dan de schrijver graag had gewild. Maar ja, dat is niet zijn schuld, maar die van onze weerbarstige werkelijkheid.

Moet je dit boek dus lezen? Jazeker, als je wilt weten hoe het zit en bereid bent om je grijze celletjes even aan het werk te zetten, dan is dit een heel goede introductie.

Meer recensies van Charles