Een goed en vlot verteld verhaal, dat net wat meer diepgang had mogen krijgen

Charles 11 september 2022 Auteur
De schrijver is een goede verteller. Hij heeft een vlotte stijl en houdt de vaart er uitstekend in. De opbouw met veel korte hoofdstukjes maakt het boek toegankelijk en makkelijk verteerbaar.

Het verhaal functioneert op meerdere niveaus: het is een detective met voldoende actie en leuke thrillerelementen, het gaat over de lastige kanten van automatisering in het dagelijkse leven met voordelen en frustraties, en het verkent aan de hand van de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie verschillende betekenissen van slavernij - variërend van een lang uitgesponnen scene over de rol van de slaaf in SM-seksualiteit tot de moderne loonslaaf, de klassieke huisslaaf, en in de rol van de RoboWars de ouderwetse gladiator/ vechtslaaf.

De insteek van slavernij is het aanknopingspunt om 'burgerrechten van AI' aan de orde te stellen. Helaas vind ik juist op dat punt het boek net iets te oppervlakkig. De toespraak van de kwade genius Dylah is voor mij de beste passage uit het boek, maar verder komt vergelijking tussen menselijk denken en AI (toch wezenlijk voor eventuele burgerrechten) niet uit de verf:
- Parallellen en verschillen in denken, beoordelen en keuzes maken worden nauwelijks verkend.
- De rol van integratie van technische systemen in menselijke lichamen en de rol daarvan op de discussie wordt vrijwel volledig genegeerd (de persoon waarin die integratie wél speelt wordt als SM-meesteres gemarginaliseerd, al heeft de schrijver natuurlijk wél gelijk met zijn constatering dat pornografie bij ontwikkelingen vaak een sterke drijvende factor is)
- De Turing-test wordt wel genoemd maar niet uitgewerkt - m.i. had hier juist een mooie kans gelegen om de rechten van biologisch denken en kunstmatig denken te confronteren.

Ik kan me voorstellen de verdieping van het thema in het kader van het vlot vertelde verhaal niet probleemloos in te passen was. Desalniettemin vind ik het in het kader van de titel van het boek en de uitwerking in het thema tóch een gemist kansje.

Al met al: een vlot verteld boek, spannend, een intrigerend thema, maar helaas voor mij net iets te oppervlakkig uitgewerkt.

Meer recensies van Charles