Een feelgood leifdesverhaal

Charlyonbooks 29 juli 2019
Na Conversation with Friends, die wat tegenviel, toch begonnen aan Normal People omdat ik zin had in een wat lichter boek. En daar heeft dit boek helemaal aan voldaan.

Het is verhaal van twee jonge mensen die opgroeien in een dorp in Ierland. Ze komen uit twee verschillende sociale klassen maar beginnen toch in het geheim een relatie in het laatste jaar van hun middelbare school. Dit komt op een ongelukkige manier tot een einde, waarna beiden in Dublin gaan studeren. In het boek volgen we hen in hun universiteitsjaren waarin hun wegen zich blijven kruisen.

Het is het soort boek waarin je als lezer weet dat deze twee mensen voor elkaar gemaakt zijn. De hoofdpersonen weten dat eigenlijk ook maar door omstandigheden en misverstanden blijven ze een af/aan relatie hebben. De belangrijkste redenen hiervoor liggen in de moeilijke relatie die Marianne heeft met haar familie en Connell met het feit dat hij uit de working class komt.

Ik vond dit een fijner boek om te lezen dan het eerste boek van Sally Rooney omdat ik de hoofdpersonen leuker vond en het boek met meer vaart is geschreven. De schrijfstijl is opnieuw helder en compact met veel dialoog, met weinig literaire vondsten en/of ideeën. Tevens is in dit boek opnieuw zo dat beslissingen die de hoofdpersonen nemen niet logisch voortkomen uit de beschreven achtergronden en voor de lezer daarmee niet invoelbaar zijn.

Dat gezegd hebbende is het een prettig leesbaar boek die je toch wilt uit lezen in de hoop dat ze uiteindelijk slim genoeg worden om definitief voor elkaar te kiezen. Ik zou dit boek ook zeker aanraden als Young Adult boek.

Meer recensies van Charlyonbooks