Doodnormaal

20 maart 2020
Review 72#
!Waarschuwing: Spoilers en ongezouten meningen!

Samenvatting van het verhaal:
Hij een normale man, maar deze normale man is een moordenaar. Hij stalkt z’n prooi, leert alles over die persoon, slaat toe en ruimt z’n rotzooi netjes op. Totdat Erica Shaw hem betrapt tijdens het opruimen van het lichaam van haar vriendin. Hij ontvoerd haar en sluit haar op in zijn kelder die hij tot een ware kooi heeft gemaakt om met zijn slachtoffers een psychologisch spelletje te spelen. Na een tijdje raken hij en Erica aan elkaar gewend en wordt ze boos als ze vergeten wordt. Als dit 1 keer te vaak gebeurd, geeft ze hem een koekje van eigen deeg en sluit hem zelf op in de kooi. Wanneer hij eindelijk eruit weet te komen, vol vertrouwen dat Erica weg is, staat ze hem op te wachten in de keuken. Ze legt aan hem uit dat ze niet weggaat, dat ze een kamer in het huis wilt en dat hij haar moet leren hoe je een mens moet vermoorden. Erica wil namelijk haar stiefvader vermoorden die al jarenlang het hele gezin mishandeld. Ze sluiten vrede en Erica is compleet gehersenspoeld. In de tussentijd moord hij gewoon verder, begint een relatie met de supermarktmedewerkster Rachel en begint de politie wel heel erg dicht in z’n nek te hijgen. Het gaat voor een tijdje goed, maar wanneer Rachel onverwachts langskomt, knapt er iets in Erica. Ze schiet Rachel dood, verwond hem en als dan ook nog de politie aankomt, vlucht ze. Verdrietig om de dood van Rachel, geeft hij het op. En wanneer hij ziet dat een politieagent gefrustreerd z’n telefoon op de grond smijt, weet hij wat er is gebeurd. Hij sluit zijn ogen.

Meningen, gedachtes enz.:
- Geweldig dat je vanuit de p.o.v. van de moordenaar las. Het idee dat de schrijver hem geen naam en uiterlijk heeft gegeven, stimuleert jou om een doodnormale man te fantaseren die eigenlijk een moordenaar is.
- Ik heb weer een boek gevonden waarin ik voor de moordenaar juichte. Wilde dat hij won en niet gepakt werd.
- Had een hekel aan het taalgebruik van Erica.
- Je leest luid en duidelijk dat Erica helemaal gehersenspoeld was. Ze ging niet weg toen ze de kans had, wilde in zijn leven thuis horen, van hem leren, naar hem kijken voor raad en luisterde uiteindelijk naar wat hij wilde.
- Vond het geweldig wat de schrijver met het einde heeft gedaan, open. De gefrustreerde politieagent die z’n telefoon op de grond smijt, suggereert dat Erica zelfmoord heeft gepleegd. Wat betreft wat er met hem gaat gebeuren, kan het 2 kanten opgaan: hij komt in de gevangenis of hij weet te ontkomen.
- Had nog wel meer willen lezen.

Conclusie:
- Geen identiteit van de hoofdpersoon, dat zet je aan tot fantaseren.
- Soms was het grof taalgebruik storend.
- Open einde dat je aan het denken zet.
- Ik geef het boek 4 sterren.

Cheen

Meer recensies van