Drie meter onder nul

04 augustus 2022
!Waarschuwing: Spoilers en ongezouten meningen!
Recensie 126#

Samenvatting van het verhaal:
Als kind was ze wild en vreemd. Ze begreep de echte wereld en zichzelf niet. Haar ouders hielden van haar, maar maakten duidelijk dat de wereld geen fantasie achtig avontuur was en het beter was om normaal en realistisch te zijn. Nu is ze een volwassen vrouw met een goede opleiding, een goedbetaalde baan, leuk appartement en heeft zelfs een verloofde. Maar haar leven stort in wanneer haar ouders vertellen dat ze geadopteerd is en haar oorsprong is alles behalve rooskleurig. Haar biologische moeder is als kind ontvoerd, zat jarenlang gevangen in een kelder en werd door meerdere mannen verkracht. Zijzelf is in die kelder verwekt, geboren en heeft er 3 jaar in geleefd. De mannen hebben haar uit de kelder gehaald en via via kwam ze bij haar ouders terecht.
Na de onthulling veranderd haar hele leven en veranderd ze van mens naar wolvin. Ze zal wraak nemen en iedere man vermoorden. Maandenlang traint ze mentaal en fysiek. Wanneer ze eindelijk klaar is met plannen, is de jacht geopend. De rijke bouwondernemer Hermann verbrand ze levend, zwerver Henryk bloed dood door een niet al te deskundig uitgevoerde castratie en medisch onderzoeker Karol wordt in een woede aanval meerdere malen doodgestoken. Hoewel ze wat fouten heeft gemaakt, kan niemand haar linken met de moorden. En eindelijk is het einde in zicht, de laatste wolf (de leider), de laatste jacht. Ze weet de welgestelde makelaar in onroerend goed Manfred met succes te ontvoeren en leidt hem naar een diep gat waarin ze hem levend gaat begraven, maar wordt op het laatste moment geconfronteerd met haar vader. Hij bekend dat hij één van de mannen was die haar moeder jarenlang heeft verkracht en haar biologische vader is. Na zijn bekentenis wurgt hij Manfred en gooit hem in het gat. Haar vader vertelt dat hij van haar houd en geeft haar de gelegenheid om hem te doden. Ze weigert, ziet in dat het niets veranderd en laat hem achter. De jacht is voorbij.
Later is ze afgesloten van de wereld en zeilt over de zee om alles te verwerken. Ze heeft nog lichtelijk contact met haar moeder, maar haar vader negeert ze. Ze heeft genoeg van het donker en wilt naar het licht.

Meningen, gedachtes enz.:
- Toen ik het voorstukje las, was ik meteen verkocht en nam het mee uit de kringloopwinkel. Thuis meteen begonnen met lezen en binnen een paar uur uit. Dit boek was een ervaring, zoog me in en toen het uit was, wilde ik alleen maar meer. Goed geschreven, bleef spannend, de onthullingen waren spectaculair, plottwist wow, het einde was een beetje meh vergeleken met de rest van het boek, maar al met al een geweldig boek.
- Vond het bijzonder dat de hoofdpersoon geen naam had (kan me niet herinneren of ik ooit zo’n boek gelezen heb.) Inderdaad een wolvin die haar menselijke jas uitdeed, haar prooi in de gaten hield en op jacht ging. Een mens dat een monster werd en afstand deed van haar identiteit, omdat het niet meer paste en het er niet meer toe deed.
- De plottwist dat de vader ook schuldig was, was briljant en was een oprechte mind blown. Na het lezen, ben ik terug gaan bladeren voor hints en die waren er niet/nauwelijks. Marina Heib heeft werkelijk een goede thriller geschreven, als ik het niet allemaal al ruim van tevoren kan raden. Maar een paar andere schrijvers hebben dat bereikt. Petje af en staande ovatie.

Conclusie:
- Geweldig origineel verhaal.
- Bijzondere hoofdpersoon.
- Niet te raden plottwist.
- Ik geef het boek 5 sterren.

Cheen

Meer recensies van