Die rotschool met die fijne klas

02 augustus 2022
!Waarschuwing: Spoilers en ongezouten meningen!
Recensie 123#

Samenvatting van het verhaal:
Meester Jan is een alternatieve leerkracht die op zijn eigen manier les geeft. Zijn klas mag dan wel chaotisch zijn, hij doet z’n best en alles komt uiteindelijk toch weer goed. De enige die geen fan van hem is, is directeur Wijnen. Hij vindt dat de methoden van meester Jan niet passen op zijn school en heeft al meerdere keren duidelijk gemaakt dat meester Jan misschien beter past op een andere school. Meester Jan en zijn klas trekken zich niks van hem aan en gaan gewoon verder met hun leven. Maar dat veranderd allemaal wanneer één van meester Jans leerlingen gewond raakt tijdens een testrit voor de autorace. Hierdoor wordt meester Jan voor een paar dagen thuis gehouden om de gemoederen te sussen en directeur Wijnen neemt tijdelijk de klas over. De leerlingen houden hun hart vast, maar zien uiteindelijk dat directeur Wijnen wel meevalt en dat hij een goede docent is. Wanneer de dag van de autorace aanbreekt, versiert de klas de auto van meester Jan om hem te steunen. Meester Jan is hierdoor ontroert en directeur Wijnen ziet hem nu met hele andere ogen.
Later hebben directeur Wijnen en meester Jan een lang gesprek. Beiden zijn door de gebeurtenissen veranderd en sluiten vrede. De twee zullen nooit vrienden worden, maar ze zijn elkaar wel beter gaan begrijpen.

Meningen, gedachtes enz.:
- Ik was al zo lang op zoek naar dit boek en was zo blij toen ik het eindelijk vond in de kringloopwinkel. Ben nu een stapje dichterbij om mijn Jacques Vriens verzameling compleet te krijgen.
- In het boek zitten mooie illustraties.
- Geweldig boek om voor te lezen aan kinderen.
- Wat ik wel jammer vond van dit boek was dat het punt met de aanrander amper naar voren kwam. Het is belangrijk om dit soort dingen bespreekbaar te maken en vond dat er te weinig aandacht naar ging. Er werd heel snel overheen geschreven met een ander probleem, terwijl het aanranderprobleem een boek op zichzelf had kunnen zijn (misschien te heftig voor een Jacques Vriens boek?) Was gewoon jammer dat het minder serieus werd genomen en dat het bijna een vergeten probleem was.

Conclusie:
- Prima voorleesboek.
- Mooie afbeeldingen..
- Niet elk probleem kreeg gelijke aandacht.
- Ik geef het boek 3 sterren.

Cheen

Meer recensies van