Chatroom

08 augustus 2022
!Waarschuwing: Spoilers en ongezouten meningen!
Recensie 128#

Samenvatting van het verhaal:
Wanneer Marcia vertelt dat ze via chat de leuke jongen Erik heeft ontmoet, is haar vriendin Floor jaloers. De jongens kijken nooit naar haar en om haar wat zelfvertrouwen te geven, helpt Marcia haar om een account aan te maken. De twee gaan helemaal op in de wereld van de chatroom en hebben positieve, maar ook negatieve ervaringen. Op een gegeven moment krijgen ze via de chat een uitnodiging van een modellenbureau, die hen complimenteert en inpalmt om mee te doen aan een fotoshoot. De meisjes zien dit als de kans van hun leven en besluiten naar de fotoshoot te gaan. In het begin is alles vrij normaal, maar hoe langer de shoot duurt, hoe heftiger de opdrachten worden. Na een tijdje krijgen de twee een drankje met GHB te drinken. Helemaal gedrogeerd, worden de meisjes misbruikt door de man en vrouw en worden er pornofoto’s gemaakt. Na de shoot worden de meisjes bij een bushalte gedumpt en later gevonden en naar het ziekenhuis gebracht.
Rechercheur Van Buren wordt op de zaak gezet en hij en zijn team gaan op onderzoek uit. Ze verzamelen bewijs, interviewen de ouders, praten met de meisjes, checken telefoongegevens, spitten computers door en ondervragen iedereen waarmee de meisjes contact hadden via de chat. Uiteindelijk stuiten ze op Teunis en Maria Moersel, die een heftige pornobusiness runnen. Ze worden gearresteerd en de zaak is opgelost.
De vriendschap tussen Marcia en Floor is helaas voorbij, er is gewoon teveel gebeurd. Maar voor Marcia is er een sprankje geluk, ze ontmoet Erik in levende lijve en hij is geen leugen.

Meningen, gedachtes enz.:
- Dit boek kwam hard aan. Ik wist waar ik aan begon, maar denk niet dat het helemaal bij me door drong. Rond bladzijde 160 kreeg ik de klap midden in mijn gezicht en kon pas de volgende dag verder gaan met lezen. Vind het persoonlijk niet fijn om over een verkrachting te lezen (vooral bij kinderen) en gelukkig hielden ze het kort in dit boek. Ik vind het goed dat Helen Vreeswijk een op waarheid gebaseerd misdaadverhaal schrijft en via verhaal de gevaren van het internet aan het licht brengt bij jongeren. Het moet bespreekbaar gemaakt worden voor preventie en educatie.
- Tijdens het lezen schudde ik zo vaak mijn hoofd. Marcia en Floor waren beiden zo vatbaar om slachtoffer te worden van iets gruwelijks. Ze waren beiden naïef en zagen de gevaren van het internet niet. Alle twee op zoek naar bewondering, aandacht, erkenning, een luisterend oor enz. Het was triest en misselijkmakend om te lezen hoe er misbruik werd gemaakt van hun vertrouwen en onschuld.
- Het boek is opgedeeld in 2 delen. Het eerste gedeelte was het verhaal van de meisje en het tweede gedeelte het politieonderzoek. Het politieonderzoek was niet echt een meesterwerk, maar daar kijk ik overheen. Het is niet de focus van het boek.
- In het boek lees je verschillende point of views (de meiden, de daders en de rechercheur.) Had graag aan het einde van het boek Floors p.o.v. willen lezen, niet alleen maar die van Marcia.
- Het einde was begrijpelijk. Als je zo iets traumatisch meemaakt, is het moeilijk om de vriendschap in leven te houden. Aan de ene kant kan het de vriendschap sterker maken, maar aan de andere kant wordt je constant geconfronteerd/herinnerd aan je trauma. En misschien is het maar beter ook voor de meiden. Iedere keer als Floor voorzichtig was en iets niet wilde doen, zette Marcia druk op haar en haalde haar over om het toch te doen. Na het gebeuren zou hun ’’vriendschap’’ alleen maar bestaan uit haat, schuldgevoel, zelfhaat en zal het moeilijk worden om te genezen. Het breken van de vriendschap was (in mijn ogen) het beste voor de twee.

Conclusie:
- Sterk verhaal met sterke boodschap.
- Boek heeft een impact gemaakt.
- Ik geef het boek 5 sterren.

Cheen

Meer recensies van