De saamhorigheidsgroep

13 augustus 2022
!Waarschuwing: Spoilers en ongezouten meningen!
Recensie 131#

Samenvatting van het verhaal:
In 2018 is Bernhard Wekman vol aan het genieten van zijn leven in New York. Na een dinertje met zijn oude vriend Bronno komen alle herinneringen van zijn tijd in de saamhorigheidsgroep weer naar boven. Hij kijkt terug naar zijn leven en beseft dat hij slechts één jaar echt gelukkig was en daarna leefde hij een half leven.
In 1982 leerde Bernhard via via de saamhorigheidsgroep kennen, een Haarlems groepje wereldverbeteraars. Hij past er totaal niet bij en de hele groep kan hem niets interesseren. Maar toch wordt hij lid en doet alsof, omdat hij verliefd is geworden op de al getrouwde Liza. Tijdens zijn lidmaatschap doen ze een hoop leuke en goede dingen. Ze doneren 10% van hun inkomen aan projecten in de derde wereld, wandelen, protesteren, knutselen, dansen en genieten vol van de natuur. Ook is er drama in de groep. Felix en Hester gaan uit elkaar en zij begint een relatie met Renate, Wiebe’s vriendin Annelies kan de levensstijl niet luchten en heeft een affaire met een foute man, Laurens is eenzaam, Ralf en Wijnie maken zich zorgen om hun zoon en Olga komt te overlijden. Liza en haar man Tristan hebben op een gegeven moment een plan gecreëerd om Bernhard te gebruiken om zwanger te worden, maar na de daad wordt Liza verliefd op Bernhard en de twee hebben een affaire. Na de bevalling zijn de gevoelens van Bernhard bekoeld en ziet in dat hij niet het gelukkige gezinsleventje van Liza wilt verstoren en verbreekt de relatie. Zonder te weten dat het kind van hem is, verhuist hij naar Jeruzalem.
In 1984 reist Tristan naar Jeruzalem en zoekt ongezien Bernhard op. Hij kan nog steeds niet verkroppen dat hijzelf geen kinderen kan verwekken en om van zijn depressie en haat voor zijn zoon af te komen, neemt hij op zijn manier wraak. Daarna is hij verlost en gaat weer naar huis.
In 2019 is Bernhard voor een tijdje weer terug in Haarlem en er komen allemaal nostalgische herinneringen naar boven. Op een feestje wordt hij weer herenigd met een paar leden van de saamhorigheidsgroep en leert over hun leven van de afgelopen jaren. Hij merkt dat er totaal geen klik meer is tussen hem en de groep en gaat weer terug naar huis.

Meningen, gedachtes enz.:
- Ben er blind ingegaan en wist niet wat ik ervan moest verwachten. Ook al was het niet echt een boek voor mij, het was weer eens wat anders en uiteindelijk viel het allemaal wel mee. Vloog erdoorheen, maar moet wel zeggen dat het verhaal voort kabbelde en er gebeurde niet echt iets interessants. Ik had gehoopt op wat meer drama en dat bepaalde dingen onthuld zouden worden, maar zie ook in dat zoveel drama helemaal niet bij dit boek past. Het was een rustige roman dat ging over een bepaalde groep met een vleugje drama.
- Dit boek bestaat uit meerdere point of views. Het waren er zoveel dat ik ze in het begin moeilijk uit elkaar kon houden.
- Met alle respect, maar ik had me nooit aangesloten bij deze groep. We passen totaal niet bij elkaar en sommige dingen zouden voor mij heel erg ongemakkelijk zijn. Er waren punten en gedragingen waar ik het helemaal niet mee eens was en die ik niet kon goedkeuren of door de vingers kon zien (baby’s verwaarlozen, iemand gebruiken om een kind te krijgen, dwingen geld af te staan, commentaar hebben op iemands leven enz.)

Conclusie:
- Was iets anders.
- Verhaal kabbelde voort.
- Ik geef het boek 2 sterren.

Cheen

Meer recensies van