Een bende in de bovenbouw

01 augustus 2022
!Waarschuwing: Spoilers en ongezouten meningen!
Recensie 122#

Samenvatting van het verhaal:
Wanneer de kinderen van de Jan Ligthartschool te horen krijgen dat juf Ineke vertrekt, is iedereen verdrietig. De kinderen van haar klas willen niet dat ze vertrekt, maar ze kunnen haar niet tegenhouden. Na het afscheidsfeest maakt de klas kennis met haar vervanger meester Jan-Willem. De nieuwe meester doet zijn best, maar er ontstaat totale chaos in de klas. Er zijn heftige ruzies, groepjes ontstaan en het fijne klas gevoel is compleet verdwenen. De pestkop Diederik besluit gebruik te maken van de chaos en richt ‘De Bende van Donkervliet’ op om zo de baas te zijn en er ontstaat een soort van dictatoriale vrede in de klas. Guus, Marloes, Freddy en Kim hebben totaal geen boodschap aan de Bende en zijn wanpraktijken. Ze worden hierdoor gepest en buiten gesloten. Tot overmaat van ramp wordt Freddy op een gegeven moment gedwongen om zich aan te sluiten bij de Bende en Guus wordt aangereden door een auto. De tirannie van de Bende komt eindelijk gelukkig ten einde, wanneer Diederik en Freddy in de problemen komen voor het stelen van snoep en sigaretten om de Bende tevreden te houden. Iedereen in de klas voelt zich schuldig, omdat ze er allemaal aan mee hebben gedaan en weten niet hoe ze dit op moeten lossen. Ze hoeven niet lang te vrezen, want meester Jan-Willem springt in en lost alles voor ze op. De klas heeft eindelijk respect voor de meester en langzaamaan worden ze weer een fijne klas.

Meningen, gedachtes enz.:
- Ik was heel erg blij toen ik dit boek in de kringloopwinkel vond. Wilde deze namelijk al een tijdje lezen, maar vond steeds maar geen goed exemplaar.
- Prima boek om aan kinderen voor te lezen.
- In het boek zitten mooie illustraties.
- Ik heb zelf ook in mijn basisschooltijd afscheid moeten nemen van leerkrachten. Een hoop waren standaard, maar kan me 2 daarvan nog heel erg goed herinneren. Mijn groep 7 leerkracht ging met vervroegd pensioen. We zijn toen wezen bowlen en hadden de hele dag een afscheidsfeest. Toen wij in groep 8 zaten, is hij terug gekomen om ons les te geven, omdat we zonder leerkracht zaten. De lerares die we oorspronkelijk hadden voor groep 8 was door een moeder weggepest (lang verhaal) en is toen met vervroegd zwangerschapsverlof gegaan. Ze is nooit meer teruggekomen.

Conclusie:
- Prima voorleesboek.
- Mooie afbeeldingen.
- Ik geef het boek 3 sterren.

Cheen

Meer recensies van