Het meisje met alle gaven

27 maart 2020
Review 74#
!Waarschuwing: Spoilers en ongezouten meningen!

Samenvatting van het verhaal:
De wereld lijd al jarenlang aan een apocalyptische virus, waarbij mensen d.m.v. een schimmel veranderen in kannibalen. Op een speciale legerbasis proberen ze d.m.v. speciale kind kannibalen, waarbij de infectie anders verloopt, meer te weten te komen over het virus en misschien kunnen ze zo wel een remedie creëren. Melanie is een kind kannibaal. Haar wereld is klein, maar gelukkig krijgt ze af en toe les van haar lievelingslerares en obsessie juf Justineau. Af en toe verdwijnen er kinderen om ontleed te worden door dokter Caldwell voor onderzoek en op een gegeven moment is het Melanie’s beurt. Precies op het moment dat de operatie gaat beginnen, wordt de basis overvallen door een horde kannibalen. Sergeant Parks, soldaat Gallagher, dokter Caldwell, juf Justineau en Melanie ontsnappen de basis en gaan richting thuishonk Beacon. Tijdens hun reis komen ze verschillende gevaren tegen, waaronder jonkers (mensen die niet geëvacueerd zijn), wilde kind kannibalen en kannibalen. Ze ontdekken dat sommige kannibalen zijn uitgegroeid tot schimmelbomen die vruchten dragen. Als deze vruchten ontploffen, komen de schadelijke zaden in de lucht en zal binnen een maand de mensheid uitsterven. Uiteindelijk komen ze aan bij een mobiele onderzoeksfaciliteit die hermetisch afgesloten is. Maar dan gaat alles bergafwaarts. Gallagher wordt opgegeten door kind kannibalen, Caldwell komt erachter dat kind kannibalen de nieuwe mens zijn die alles weer goedmaken en overlijd aan bloedvergiftiging. Parks wordt na een kort gevecht gebeten en voordat hij overlijd, verbrand hij alle schimmelbomen. Hierdoor ontploffen de vruchten, komen de schadelijke stoffen in de lucht en overlijd het menselijk ras. De enige die over blijft is Justineau, die veilig in de faciliteit kan leven. Het enige wat ze nu kan doen, is lesgeven aan de kind kannibalen, de nieuwe stap in de evolutie.

Meningen, gedachtes enz.:
- Heb jaren geleden de film gezien en die vond ik niet zo goed. Keek daarom een beetje tegenop om aan dit boek te beginnen, maar wilde het toch nog een kans geven. In dit boek komen allemaal apocalyptische dingetjes voor die ik al eens heb gelezen/gezien.
- De eerste 100 bladzijdes waren actieloos, het middenstuk was langdradig en een hoop overbodige avontuurtjes. De laatste 80+ bladzijdes hadden eindelijk iets van spanning.
- Ik snap het standpunt van Justineau, sommige dingen in dit boek waren niet humaan. Maar ik snap ook het standpunt van geleerden/doctoren, ze proberen de wereld te redden en een remedie te creëren. Hoewel Caldwell meer bezig was met haar ongezonde egoïsme en toekomstige faam, dan het redden van de wereld.
- Zonder sergeant Parks waren ze nergens, ook al was hij vaak een klootzak, hij was de enige die wist wat hij deed en zorgde ervoor dat de anderen tenminste nog een kans hadden om te overleven. Hij stierf een heldendood.

Conclusie:
- Veel saaie stukken, alleen het einde was een beetje spannend.
- Zet tot nadenken wat goed en kwaad is.
- Ik geef het boek 2 sterren.

Cheen

Meer recensies van