Kiekeboe

13 maart 2020
Review 69#
!Waarschuwing: Spoilers en ongezouten meningen!

Samenvatting van het verhaal:
De schrijver Robin Ferringham krijgt een telefoontje vanuit een gevangenis van ene Matthew McConnell. Hij beweert informatie over zijn vermiste vrouw Samantha te hebben, maar geeft die informatie pas als Robin een poging waagt om hem vrij te laten komen. Robin besluit om wat achtergrondonderzoek te doen en stuit op een krantenartikel van The Red Door. Daarin staat dat 6 studenten (Tim Claypath, Rachel Claypath, Pru Pack, Edmund Sunderland, Robert Frost en Matthew McConnell) in het dorp Marsden de Standedgetunnel in zijn gegaan en 2 uur en 12 minuten later is er maar 1 student bewusteloos uit gekomen. Matthew wordt nu verdacht van moord en het ziet er niet goed voor hem uit. Robin besluit naar het dorp te gaan, vraagt een gesprek aan met Matthew en die vertelt wat hij zich kan herinneren: zijn vrienden hadden hem opeens buiten gesloten, ze hadden allemaal een tattoo met de tekst ‘Aanvaarding’ op hun pols en voor de rest kan hij zich niks meer herinneren. Het dorp zelf wil het liever achter zich laten, ze hadden toch al de dader te pakken. Maar Robin wil nog meer te weten komen en krijgt onverwacht hulp van de The Red Door journalist Sally Morgan. Na een hoop graaf en speurwerk komen ze een geheime tunnel tegen waarin een geheime schuilplaats is met aanwijzingen van de vermiste studenten. Door deze ontdekking moet de politie Matthew vrijlaten, maar vlak na zijn vrijlating, verdwijnt hij. Vol schuldgevoel dat hij toch een moordenaar vrij heeft gelaten, verlaat hij Marsden.
2 maanden later keert Robin terug naar Marsden vol nieuwe informatie die leidt naar de barmeid van The Hamlet, Amber Crusher. Eenmaal aangekomen moet hij naar de tunnels om Sally te redden, daar komt hij oog in oog te staan met Amber en Tim. Maar dan stort Robin’s wereld in. Tim vertelt dat 3 jaar geleden hij en de 4 andere studenten Samantha aangereden, vermoord en begraven hebben in de kelder van The Hamlet. Ze konden gewoon weer verder gaan met hun leven, maar hun geweten was gaan knagen. De studenten creëerde het plan om in de tunnel een geheime kamer te bouwen waarin ze zich zouden verstoppen en daarna onder te gaan duiken in een huis in het bos, terwijl ze Matthew voor hun verdwijning zouden laten opdraaien. Na een tijdje wilden de studenten het opgeven en zich aangeven bij de politie, maar Tim heeft ze samen met Matthew (die ze na zijn vrijlating gevangen hielden) opgesloten in de kelder. Na de openbaring raken Robin en Tim in een gevecht en Robin wint, Sally schiet Amber dood en het is eindelijk voorbij.
2 maanden later is Samantha begraven, zitten de 5 studenten in de gevangenis, is Matthew een vrij man en komt zijn belofte. Hij stuurt Robin een ingesproken voicemail van zijn vrouw. Robin kan eindelijk verder met zijn leven.

Meningen, gedachtes enz.:
- Ik heb al eerder een boek van Chris McGeorge gelezen (Tik Tak) en die vond ik geweldig Vond het daarom ook geweldig dat er verwijzingen waren naar dat boek: Een talkshow die voorheen gepresenteerd werd door Sheppard en Rhona Michel. Hier is een grappig verhaal: Toen ik Kiekeboe uit had gelezen, wist ik niet echt wat het nut was van de onthulling op de laatste bladzijde dat Sally eigenlijk Rhona heette (het werd niet uitgelegd.) Moest daarna heel nodig plassen (uitlezen van een boek staat hoger in de pikorde dan basisbehoeften) en kwam pas op de wc erachter dat Rhona een personage uit Tik Tak was. Ongelofelijk wat voor eureka momenten je wel niet ervaart op de wc.
- Dit boek was geweldig, ik kon het gewoon niet weg leggen. Ik ging helemaal mee in het verhaal, meedenken, theorieën bedenken enz. Sprak ook vaak met anderen over dit boek.
- Het was verfrissend om een hoofdpersoon te hebben die niet een macho was. Een man die een politie agent is, die kan vechten, een wapen heeft, heel slim is enz. Dit was een echte normale man met emoties die in de rouw was en maar wat deed.
- De studenten waren in mijn ogen allemaal even schuldig. Amber was een monster die manipuleerde en in je hoofd kon zitten, Tim was een geboren psychopaat die in z’n jeugd al dieren vermoorde en ik vond Rachel ook een manipulator. Edmund, Pru en Robert waren slappe meelopers die meededen aan deze hele freakshow.
- Ik had zo met Matthew te doen. Hij werd door z’n hele vriendengroep buitengesloten, verraden, beschuldigd voor moord, opgesloten in een kelder enz. Gelukkig is alles uiteindelijk goed gekomen, is zijn naam gezuiverd en hoop dat hij geen trauma heeft opgelopen (zal er niet raar van opkijken als dat wel zo is.)
- Het was gewoon eng hoe iedereen in het dorp dacht/deed. Zelf hun problemen oplossen, niks naar buiten laten komen enz. Het had veel weg van een sekte.

Conclusie:
- Boek was moeilijk weg te leggen en zet je tot nadenken.
- Verwijzingen naar Tik Tak.
- Verfrissende hoofdpersonage.
- Ik geef het boek 5 sterren.

Cheen

Meer recensies van