Paniek

04 augustus 2020
!Waarschuwing: Spoilers en ongezouten meningen!
Review 79#

Samenvatting van het verhaal:
De middelbare school in Carp heeft een jarenlange traditie voor de examenkandidaten, het spel Paniek. De eindexamenkandidaten laten in dit spel zien dat ze voor niks en niemand bang zijn. Voor het spel worden er in het geheim 2 mensen aangewezen die de geheimzinnige juryleden zijn en hebben de taak het spel met alle uitdagingen te organiseren. Een dag na de diploma-uitreiking luiden ze het begin van het spel met ’’De sprong’’ aan, de kandidaten moeten van een klif de zee in springen. De hele zomer moeten de kandidaten verschillende uitdagingen aangaan en wie na de laatste uitdaging over blijft, is de winnaar en wint de pot.
Heather doet mee aan Paniek om zichzelf en haar zusje Lily een betere toekomst te bezorgen. Ze loopt over een meters hoge dunne balk, steelt spullen uit het huis van Schietgrage Jack, overleeft een nacht in het brandende spookhuis Graybill, steekt blind de snelweg over, doet mee aan Russisch roulette en weet uiteindelijk in de finale terecht te komen. Tijdens het spel leert ze zichzelf opnieuw kennen en leert ze ook meer over haar vrienden. Haar beste vriendin Natalie probeert anderen het werk voor haar te laten doen en is in contact gekomen met een verkeerde man. Haar beste vriend Bishop is een geheim jurylid, omdat hij Heather dan zo veilig mogelijk kan houden, het geld dat hij ermee verdient aan haar kan geven en dat hij verliefd op haar is. Heather en haar vrienden komen tot hun schrik erachter dat medekandidaat Dodge van plan is wraak te nemen op Paniekwinnaar Luke door zijn jongere broer en medekandidaat Ray te vermoorden met een explosieve auto. 2 jaar eerder had Luke Paniek gewonnen, maar de laatste uitdaging ging drastisch mis voor zijn tegenstander en die persoon was niemand minder dan Dodge ’s zus. De vrienden sluiten Dodge op, zodat hij niemand kwaad kan doen en gaan op weg naar de laatste uitdaging. Na al die gevaarlijke uitdagingen is het eindelijk tijd voor de laatste uitdaging ’’Het toernooi’’. Waarbij 2 auto’s tegenover elkaar op 1 rijstrook zo hard mogelijk op elkaar af moeten rijden, de eerste die uitwijkt verliest en de winnaar wint de pot. Heather rijdt tegen Ray, ontsnapt nog maar net aan haar exploderende auto en wint. Ze deelt het geld met haar vrienden, begint een relatie met Bishop en is eindelijk gelukkig.

Meningen, gedachtes enz.:
- Had jaren geleden iets gehoord over dit boek op Youtube en dat is me altijd bijgebleven. En wat ben ik blij dat ik dit boek eindelijk een kans heb gegeven, want ik kon het boek gewoon niet wegleggen en had het zo uit.
- Hoe kan het dat jarenlang de school/gemeente/ouders enz. niet wisten van het bestaan van het spel!? Hebben ze serieus er nog nooit van gehoord of lagen ze te slapen. Zo’n gevaarlijk spel kan gewoon niet geheim blijven, dat kan gewoon niet, het moet opvallen.
- Dit spel is veel te gevaarlijk. Je bent ’’verplicht’’ om mee te betalen, doet automatisch mee en als je niet mee wilt doen, jammer dan. Kan me ook iets herinneren dat als je niet mee wilde betalen dat je dan een helse middelbareschooltijd voor de boeg hebt, totdat je naar een andere school vlucht. Trauma’s, verwondingen, verlamming, dood enz. Jaaa, nee, mij niet gezien. Ik zou niet naar deze school gaan en meedoen aan zo’n gevaarlijk spel. Geld is leuk, maar ik hou van leven.
- Vond Natalie zo irritant. Die luie donder leefde in een fantasiewereld en manipuleerde anderen om voor haar het luie werk te doen. Snap niet zo goed waarom Heather überhaupt bevriend is met haar.
- Waar kan ik een Bishop vinden, vond hem zo schattig.

Conclusie:
- Boek moeilijk weg te leggen.
- Zou zelf nooit aan Paniek mee doen.
- Ik geef het boek 5 sterren.

Cheen

Meer recensies van