Een reis in woord en beeld

Cindy de Rijk 25 februari 2022
Het is misschien wel de belangrijkste reis ooit gemaakt.
De reis die Charles Darwin (22) maakte met HMS Beagle – die van 1831-1836 de wereld over voer – vormde de basis voor zijn 'On the Origin of Species' en daarmee de evolutietheorie. Zo veranderde één reis niet alleen onze blik op de mensheid, maar ook op de wereld. Darwin maakte met zijn bevindingen duidelijk dat de wereld niet in zes dagen geschapen was, maar dat er een voortdurende evolutie plaatsvindt, aangedreven door een proces van natuurlijke selectie: The survival of te fittest.

Ruim twee eeuwen na de reis van Charles Darwin treedt biologe Sarah Darwin in 2009, gedurende acht maanden, in de voetsporen van haar over-overgrootvader of beter gezegd in zijn kielzog met de clipper Stad Amsterdam. Aan boord wordt zij vergezeld door bioloog en Darwinkenner Dirk Draulans, scheepskunstenaar Anthony Smith en schrijver Redmond O'Hanlon, die er vanaf zijn jeugd al van droomde om Darwin achterna te gaan. Dat hij een groot liefhebber van Darwin is blijkt wel uit de dozen vol eerste editie boeken van Darwin die hij meeneemt aan boord. Het leuke is dat uit deze boeken regelmatig geciteerd wordt tijdens de reis. Op hun reis ontmoeten zij verschillende wetenschappers en kunstenaars, die hen helpen meer inzicht te krijgen hoe het ervoor staat met Darwin zijn erfenis én onze toekomst, de wereld. Deze reis was toentertijd 35 weken lang te volgen op televisie, radio en in de VPRO Gids.

In het rijk geïllustreerde boek Beagle, in de kielzog van Darwin staan alle Beagle-artikelen die toendertijd in de VPRO Gids hebben gestaan, tezamen met interviews van personen aan boord van de Clipper Stad Amsterdam en wetenschappelijke achtergronden die terugleiden naar de bevindingen die Charles Darwin op zijn reis. De televisie-uitzendingen zijn te bekijken via negen bijgeleverde DVD’s en de radio-uitzendingen zijn te beluisteren op vijf CD’s.

Via allerlei invalshoeken wordt de evolutietheorie bekeken om een panoramische blik te verkrijgen op de evolutietheorie vanuit het verleden en heden. Evenwel vind ik het jammer dat je af en toe vergeet, dat je naar naar een prachtige wetenschappelijke documentaire over de evolutietheorie zit te kijken of te lezen, doordat er soms te veel wordt ingegaan op het destructieve gedrag van de mens op de aarde waar soms een hele aflevering over kan gaan zonder dat Darwin of zijn evolutietheorie voorbijkomt.

Dit is dan ook de reden waarom ik 'Beagle, in het kielzog van Darwin' vier sterren geef.

Meer recensies van Cindy de Rijk