Poëzie is echt niet zo ingewikkeld

Cindy de Rijk 19 januari 2022
'De poëziegids, 25 jaar Doe Maar Dicht Maar' is samengesteld ter ere van de jubilea van Doe Maar Dicht Maar en kinderen en Poëzie. Deze stichtingen vormen nu samen het Poëziepaleis, een platform waarop jongeren van basisscholen en het voortgezet onderwijs kunnen kennismaken met poëzie door het aanbieden van lespakketten, workshops, masterclasses, festivals, dichtwedstrijden en de publicatie van een groot aantal winnaars in de jaarlijkse dichtbundels.

'De poëziegids, 25 jaar Doe Maar Dicht Maar' is een ideeënboek met inspiratiebronnen voor poëzielessen in het Voortgezet onderwijs. Het boek is dan ook in principe gericht aan docenten om hen te inspireren tot het geven van lessen over poëzie lezen, schrijven en voordragen, maar het is geen formeel didactiekboek.

Verschillende onderwerpen komen aan de orde: de essentie van poëzie, de verschillende uitingsvormen, waar poëzie over gaat, het gebruiken en maken van poëzie en hoe poëzie te presenteren. Doordat bij elk onderdeel niet alleen lessuggesties worden gegeven, maar ook gedichten die als voorbeeld dienen, maakt het dat de poëziegids ook voor de gewone leek een leuk en leerzaam boek is om te lezen, waarbij men eventueel zelf creatief aan de slag kan gaan met de lessuggesties.

Als beginnend poëzielezer heb ik genoten van de vele gedichten die voorbijkomen in dit boek en doordat het mij heeft laten inzien dat poëzie echt niet zo ingewikkeld is als kwantummechanica, heeft het mij zeker over de drempel heen gezet om meer poëzie te gaan lezen.

Meer recensies van Cindy de Rijk