Completer beeld over de Olympische Spelen middels originele opzet

Cindy de Rijk 01 juni 2023
In het boek ‘Paarden, zwaarden en rare baarden’, vormgegeven als een sportblad, kom je leuke weetjes tegen over de Olympische Spelen die vaak op humorvolle wijze beschreven zijn en teruggaan naar de Romeinse tijd. Kinderen die het boek lezen leren helden en wijsgeren kennen als Milo van Croton, Spartacus Phayllus, Porphyrius, Digoras, Theogenes, Juvenalis, en vele anderen, die middels vaste rubrieken aan het woord komen als ‘Dagboek van een supporter’, ‘Vraag & antwoord’, ‘Wij en de oudheid’, ‘Boek van de maand’. Om het tijdschrift compleet te maken zijn er ook verslagen van wedstrijden, journalistieke stukjes, ingezonden brieven en kort Olympisch nieuws, zelfs overlijdensberichten, sollicitaties en advertenties ontbreken niet.

Door de originele, speelse opzet van het boek leer je ongemerkt veel over de Olympische Spelen van toen en nu. Zo leer je niet alleen over de opvallende verschillen, waarvan ik bij sommigen persoonlijk nooit bij stil heb gestaan, maar ook dat het vroeger niet alleen voor de deelnemers, maar ook voor de toeschouwer niet altijd rozengeur en maneschijn was. Wordt er ingegaan op de verschillende onderdelen, spelregels, voorwaarden, hoe de Olympische dagen er toen uitzagen, dat de medaille er toen heel anders uitzag en dat valsspelen van alle tijden is.

‘Paarden, zwaarden en rare baarden’ is geschreven door Fik Meijer en Jan Paul Schutten. Als auteur en Nederlands oudhistoricus heeft Fik Meijer verschillende geschiedkundige boeken over de Oudheid geschreven die voor een breed publiek toegankelijk zijn. Het werk van Jan Paul Schutten, auteur van jeugdliteratuur, bestaat voornamelijk uit informatieve boeken, met name over geschiedenis en wetenschap. Hij heeft verschillende bekroningen voor zijn werk mogen ontvangen, waaronder twee keer een Gouden Griffel en twee keer een Zilveren Griffel. Schutten heeft vooral bekendheid gekregen met ‘De wraak van het spruitje’, het kinderboekenweekgeschenk van 2009. De illustraties waarmee het boek is opgevrolijkt zijn van de hand van Eric Heuvel, Nederlands stripmaker, bekend van onder andere ‘Bud Broadway’.

Zelfs als volwassene heb ik van het kinderboek ‘Paarden, zwaarden en rare baarden’ het een en ander geleerd over de Olympische Spelen, die een completer beeld geven, en , zeker van de tijd van toen, niet alleen geromantiseerd is. De originele opzet en humor maken het prettig leesbaar en als volwassene zal je sommige dingen zeker meer weten te waarderen dan kinderen zullen doen. Toch had voor mijn gevoel het boek wel iets korter gekund, kwam het aan het einde op herhaling uit waardoor ik het gevoel kreeg het verhaal uit te moeten zitten. Daarom krijgt ‘Paarden, zwaarden en rare baarden’ van mij drie sterren.

Meer recensies van Cindy de Rijk