Bezint eer ge begint......

Cindy Leenders 07 februari 2024
Nelle Lamarr is een New york times en USA today bestseller. Ze woont samen met haar man en kinderen in Los Angeles. Ze was één van de originele co-creators en producers van de televisieserie Power rangers. Onder het pseudoniem Nelle L’Amour schreef ze al een behoorlijk aantal erotische romans en onder het pseudoniem E.L. Sarnoff schreef ze twee fantasy novels. ‘De logé’ is haar eerste psychologische thriller.

De zeer welgestelde Nathalie en Matt hebben twee jaar geleden hun oudste dochter verloren door een noodlottig ongeval. Voor de buitenwereld lijkt het alsof ze inmiddels hun leven weer hebben opgepakt, maar niets is minder waar. Nathalie kampt met een enorm schuldgevoel. Haar pijn en verdriet probeert ze middels alcohol te verdoven. Matt verliest zichzelf in zijn werk en in avontuurtjes met andere vrouwen. De twee zijn mijlenver uit elkaar gegroeid. Toch proberen ze er het beste van te maken en in nagedachtenis van hun dochter willen ze iets goeds doen. Ze besluiten een exchange student in huis te nemen. De Britse studente Tanya wordt, met name door Nathalie, met open armen verwelkomd in hun villa in Los Angeles. Zij mag zich een jaar lang onderdeel noemen van het gezin en leven in weelde. De band tussen Tanya en Nathalie is al snel erg sterk, en daar is jongste dochter Paige allesbehalve blij mee. Het meisje, dat verdacht veel op haar overleden zus lijkt, vertrouwt ze voor geen meter. Als ook nog blijkt dat Tanya vreselijk manipulatief is, alles doet wat god verboden heeft en tegelijkertijd wel Nathalie en Matt om haar vingertje weet te winden, is voor Paige de maat vol. Ze besluit om, samen met haar slimme broertje, in de geschiedenis van Tanya te duiken. Want is dit meisje wel wie ze zegt wie ze is?

Een boek kan onder je huid kruipen. En dat is met dit boek absoluut het geval. Niet omdat het nagelbijtend spannend is, maar wel omdat het gekmakende nieuwsgierigheid in je oproept. Want hoe steekt dit plot nu in elkaar? Heel langzaam, laagje voor laagje, wordt het mysterie ontrafeld. En als je denkt te weten hoe het in elkaar zit, staat je nog een leuke verrassing te wachten.

Het meest bijzondere in dit boek zijn toch wel de personages. Het meisje Tanya weet emotioneel te raken. Maar niet op een goede manier. Behalve dat ze zorgt voor een torenhoog irritatielevel, én een torenhoge bloeddruk, zal je niets anders willen dan haar ontmaskeren. Omdat dit personage zo ontzettend afwijkt van normaal, lijken de andere karakters bijna doorsnee mensen. Het tegendeel is echter waar. Geen enkel personage komt ook maar in de buurt van doorsnee en dit is van grote toegevoegde waarde voor het verhaal. Het boek, dat is geschreven in een vlotte schrijfstijl, is opgedeeld in hoofdstukken vanuit het perspectief van moeder Nathalie en vanuit het perspectief van dochter Paige. Mede door dit wisselende perspectief vertraagt het verhaal nergens en ook de lengte van de hoofdstukken, die niet al te lang zijn, draagt hieraan bij.

‘De logé’ is een psychologische thriller, geschreven vanuit een zeer originele invalshoek. Dit boek wil je in één ruk uitlezen om vervolgens in verwondering achter te blijven nadat je het hebt dichtgeslagen. Nelle Lamarr is zeker een naam om in de gaten te houden. Want schrijven, dat kan deze dame!

Heel veel leesplezier!

Ik wil uitgeverij De Fontein heel hartelijk bedanken dat ik dit boek namens hen mocht lezen en recenseren. Mijn dank is groot!

Meer recensies van Cindy Leenders