Een Interessante ontmoeting......

Cindy Leenders 24 februari 2024
Bij Jonne ten Duis zat de liefde voor taal, lezen en schrijven er al vroeg in. Op school schreef ze columns voor de schoolkrant en een muziekblog. Later studeerde ze Nederlands aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Dat is op dit moment tevens haar woonplaats. Ze woont daar met haar man, haar twee dochters en haar twee poezen. Na een schrijfcursus in 2022 schreef ze, naar aanleiding van de onthullingen over grensoverschrijdend gedrag bij The voice of Holland, de fantasyroman ‘Het Baken’. Na afronding van dit manuscript stortte ze zichzelf op een nieuw project. Voor De Verhalenfabriek schreef ze de serie ‘Liefde in de bibliotheek’. ‘Ik ontmoet je bij de i' is na ‘Ik volg je tot de laatste letter’ het tweede deel in deze serie. Beide boeken zijn ook prima als standalone te lezen.

De dromerige danslerares Elise is, behalve op dansen, gek op boeken. Ze is dan ook kind aan huis in de plaatselijke bibliotheek waar ze een goed contact heeft met bibliothecaresse Riet en diens zoon Frank. Als ze een briefje met daarop een liefdesgedicht vindt in haar lievelingsboek, weet ze zeker dat dit afkomstig moet zijn van ‘de ware'. Ze schrijft een briefje terug waarin ze de mysterieuze vreemdeling vraagt haar te ontmoeten bij de ‘í’. Wanneer hij ook daadwerkelijk komt opdraven lijkt deze perfecte man te goed om waar te zijn. Terwijl Elise de problemen met de oude balletschool van haar moeder het hoofd moet bieden, probeert ze uit te vinden of dit ook zo is. Iets klopt er namelijk niet.

Dit feelgood verhaal is een heerlijk tussendoortje van 100 bladzijden. Het is vlot geschreven en leest daardoor lekker weg. Hoofdpersonage Elise krijgt te maken met een aantal onderwerpen waar we in het dagelijks leven allemaal mee van doen krijgen. Verlies en rouw, het moeten maken van moeilijke keuzes en de liefde van je leven willen vinden. Dit maakt dat je meeleeft met haar. Je kunt je makkelijk inbeelden hoe zij zich moet voelen. Toch roept dit karakter ook wat kleine ergernissen op. Zo is ze behoorlijk kortzichtig en naïef en dit op het ongeloofwaardige af voor een vrouw van die leeftijd. Uiteindelijk maakt ze gelukkig wel een mooie groei en ontwikkeling door.

Het verhaal lijkt in eerste instantie voorspelbaar. Hoewel je eigenlijk allang weet bij wie Elise uiteindelijk terecht zal komen, word je daar met een behoorlijke omweg naartoe geleid. En wel zo dat je toch even begint te twijfelen. Dit is knap gedaan, met name omdat het zo'n kort format betreft. Dat het verhaal zich afspeelt in het jaar 1997 is een leuke toevoeging. Voor menig lezer zal het een feest der herkenning zijn.

Met ‘Ik ontmoet je bij de i‘ heeft Jonne ten Duis een warm en lief verhaal neergezet dat zeker smaakt naar meer. Van mij krijgt dit verhaal 3,5 ⭐

Ik wil Jonne en Juul van De verhalenfabriek heel hartelijk danken voor dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Cindy Leenders